Profession group image

Sundhed, omsorg og personlig pleje

Erhvervsområdet sundhed, omsorg og personlig pleje dækker over forskellige jobfunktioner, der er centreret omkring andre menneskers trivsel. Det kan dreje sig om at passe og pleje de borgere, der er for syge eller svage til at tage sig af sig selv, men det kan også omfatte jobs, der har med kroppens fremtoning at gøre, eller det kan være jobfunktioner, der på den ene eller anden måde forebygger eller helbreder fysiske og psykiske problemer hos andre mennesker. Erhvervsområdet er vidtrækkende og tæller så forskellige brancher som hospitalsarbejde, genoptræning, ældrepleje samt forskellige former for terapeutisk arbejde, men også skønhedspleje og wellness. Typiske jobs er sygeplejerske, frisør, massør, sosu-assistent, stressterapeut, handicaphjælper og tandtekniker.

• Antallet af danske fagforeninger

988 060 st på 21 fagforeninger

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 21 st, Privat 20 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Sundhed, omsorg og personlig pleje

For alle Priser: fagforening 69 kr. /md., a-kasse 497 kr. /md.

• Bliv medlem i både fagforening og a-kasse og få gratis fagforening i 6 måneder.
  • Rabattilbud på bil, bolig og ferie
Annoncelink
For alle Priser: fagforening fra 49 kr. /md., a-kasse 514 kr. /md.

Frie

• Billig fagforening og a-kasse for alle
  • Danmarks bedste lønsikring
  • Gratis foredrag, træning i jobinterview, karrierecoaching mm.
Annoncelink

Vanlige erhverv i Sundhed, omsorg og personlig pleje

Find den fagforening der passer til dig

Der er både smalle og meget fagspecifikke fagforbund samt store og overordnede forbund, man kan benytte sig af, når man er beskæftiget inden for sundhed, omsorg og personlig pleje. Sygeplejerskerne har f.eks. deres eget forbund, Dansk Sygeplejeråd, som dog ikke tilbyder en a-kasse. Social- og sundhedsassistenter er typisk organiseret i FOA, som tilbyder a-kasse, mens en faggruppe som frisørerne typisk hører under Dansk Frisør- og Kosmetiker Forbund.

Danske Sundhedsorganisationers Arbejdsløshedskasse eller DSA er en fagspecifik a-kasse, der bl.a. optager ergoterapeuter, fysioterapeuter, jordemødre, radiografer og sygeplejersker.

Fagforeningerne har dine vilkår i fokus

Det er en god ide at tilmelde sig en fagforening hvis man er ansat inden for erhvervsområdet sundhed, omsorg og personlig pleje, for at forbedre vilkårene for dig som menigt medlem, samt for alle dine kolleger. På den måde sikrer du at får den bedste position når der skal forhandles om bedre arbejdsforhold og lønstigninger.

Dansk Sygeplejeråd arbejder specifikt for bedre arbejds- og lønvilkår for sygeplejerskerne. Organisationen tilbyder både et aktivt og et passivt medlemskab. Det aktive giver dig adgang til juridisk rådgivning og bistand, fagligt input, legater, lokale netværk med mere. Er man beskæftiget mindst 12 timer om ugen er kontingentet i 2022 på 492 kr. om måneden.

Nemmere facilitering af strejker for dine arbejdsforhold

Har man under 12 timers arbejde om ugen lyder det på 246 kr., imens sygeplejestuderende kan nøjes med et medlemskabskontingent på 50 kr. Du bør være opmærksom på at som følge at strejken i sommeren 2021 skal foreningens medlemmer yderligere betale et strejekontingent på 126 kr. om måneden indtil marts 2024 for at fylde strejkekassen op. Til gengæld kan du trække op til 6000 kr. af dit kontingent fra i skat pr. år.

Som medlem af FOA kan du vælge imellem fagforeningen for 398 kr. pr. måned, A-kassen til 519 kr. eller begge dele som i alt koster 917 kr. om måneden. Et fuldt medlemskab giver til gengæld adgang til en masse fordele, forsikringer, rabatter samt juridisk rådgivning og hjælp til løn. Ligeledes som hos DLF kan dit medlemskab også trække 6000 kr. fra kontingentet i skat pr. år.

Dansk Frisør- og Kosmetiker Forbund har lignende priser og et medlemskab af både fagforening og A-kasse koster 1027 kr. om måneden, dog hvis du er elev og under 30 kan du nøjes med et månedligt kontingent på 244 kr. pr. måned.