Socialpædagogernes Landsforbund – SL

På det danske marked for fagforeninger findes der en række organisationer, der sigter mod en specifik faggruppe. En af disse hedder SL, Socialpædagogernes Landsforbund, der optager medlemmer, som enten er uddannede socialpædagoger eller har en tilknytning til faget. Socialpædagogens kerneområde vedrører især handicappede, udsatte unge og misbrugere m.m.

Socialpaedagogerne Logo

sl.dk

• Tilhør hovedorganisation

FH

Navn: SL's A-kasse
    Pris: 463

SL’s fagforening holder til i København, men har lokale kredse i både Jylland og Fyn, der kan rådgive medlemmerne om alt fra ansættelseskontrakter og opsigelser til arbejdsmiljø. Da der er tale om en fagspecifik organisation vil man kunne modtage en særlig målrettet indsats inden for sit fag. SL udgiver ligeledes flere medlemsblade, herunder ”Socialpædagogen”.

SL har egen a-kasse, men det er ikke et krav, at man skal være medlem af både fagforening og a-kasse. Vælger man imidlertid begge dele, ligger prisen månedligt på 984 kr. som fuldtidsforsikret og 709 kr. som deltidsforsikret. SL tilbyder særlige løsninger til nyuddannede uden job samt studerende. Som nyuddannet tilbydes man eksempelvis et gratis medlemskab, når man er ledig.

Da der er tale om et fagspecifikt forbund, er man nødsaget til at skifte fagforening, hvis man ønsker et karriereskifte, der ligger uden for socialpædagogernes kerneområde, og som strækker sig over mere end 5 uger.