Frie Funktionærer

FOR FUNKTIONÆRER
Bliv medlem i Frie Funktionærer - fagforening og a-kasse.
Kun 537 kr/md.

Frie Funktionærer
  • Juridisk bistand
  • Lavt a-kassekontingent
  • Unik og billig lønsikring
Samlet: 537 Kr./Md.
Fagforening: 69 Kr./Md.
A-Kasse: 468 Kr./Md.
Krifa

FOR LØNMODTAGERE
Bliv medlem i Krifa - fagforening og a-kasse.
Kun 615 kr/md.

Krifa
  • Juridisk rådgivning
  • Lønsikring
Samlet: 615 Kr./Md.
Fagforening: 139 Kr./Md.
A-Kasse: 476 Kr./Md.

FOR ALLE
Bliv medlem i Det Faglige Hus - fagforening og a-kasse for.
Kun 541 kr/md.

• Altid gode tilbud
  • Gratis fagforening i 3 måneder
Samlet: 541 Kr./Md.
Fagforening: 69 Kr./Md.
A-Kasse: 472 Kr./Md.
Min A-kasse
A-Kasse

FOR LØNMODTAGERE
Gratis for nyuddannede og studerende

Min A-kasse
  • Danmarks bedste a-kasse
  • Højt niveau, lav pris
  • Professionel rådgivning
A-Kasse: 457 Kr./Md.
Lederne

FOR LEDERE OG BETRODE MEDARBEJDERE
Bliv medlem i Lederne - fagforening og a-kasse.
Kun 521 kr/md.

Lederne
  • En af Danmarks billigste fagforbund
  • Fokus på ledelse
  • Rådgivning, sparring og kurser
Samlet: 521 Kr./Md.
Fagforening: 68 Kr./Md.
A-Kasse: 453 Kr./Md.
Business Danmark

Bliv medlem i Business Danmark - fagforening og a-kasse
Kun 624 kr/md.

Business Danmark
  • For lønmodtagere og selvstændige
  • Juridisk rådgivning
Samlet: 624 Kr./Md.
Fagforening: 157 Kr./Md.
A-Kasse: 452 Kr./Md.
MA A-kasse
A-Kasse

A-KASSEN FOR HØJTUDDANNEDE
Bliv medlem i MA A-kasse.
Kun 474 pr. md.
Gratis studiemedlemskab

MA A-kasse
  • A-kassen for højtuddannede
  • For humanister eller scient.er
  • Gratis studiemedlemskab
A-Kasse: 481 kr Kr./Md.
Virksom

DANMARKS BILLIGSTE FAGFORENING OG A-KASSE
Danmarks største a-kasse for ledere, selvstændige og funktionærer - over 100 000 medlemmer.

Bliv medlem i Virksom - fagforening og a-kasse.
Kun 521 kr/md.

Virksom
  • Gratis indtægtssikring i 2 år
  • Landets laveste kontingent
  • Rådgivning i erhvervs- og personalejura
Samlet: 521 Kr./Md.
Fagforening: 172 Kr./Md.
A-Kasse: 453 Kr./Md.
Hvilken fagforening eller a-kasse passer dig?

A-kasser – din forsikring ved arbejdsløshed

Måske ønsker du at skære ned på de faste udgifter i husholdningsbudgettet, men ét af de steder, du ikke bør spare, er kontingentet til a-kassen. Medlemskabet af a-kassen er nemlig din adgangsbillet til dagpenge, hvis du skulle være så uheldig at blive fyret. Få mere at vide i denne artikel.

Hvilken funktion har a-kassen?

Der findes en række a-kasser – eller arbejdsløshedskasser – på det danske marked, og der er tale om statsstøttede organisationer, hvis primære opgave er at gå ind og administrere udbetalingen af ydelser såsom dagpenge, efterløn og sygedagpenge. Udgifterne dækkes via medlemskontingenter og en procentdel af arbejdsmarkedsbidraget. Typisk betaler medlemmerne kontingent én gang i kvartalet, og eftersom flere a-kasser og fagforeninger samarbejder, er der mulighed for at blive medlem af begge dele, når man melder sig ind.

Du bestemmer selv, om du har lyst til at melde dig ind i en a-kasse eller helt vil droppe denne faste udgift i budgettet. Du skal blot vide, at du skal have været medlem af en a-kasse i minimum 1 år for at få udbetalt dagpenge, ellers får du tildelt kontanthjælp, hvis sats dog ligger noget lavere. Der gælder særlige undtagelser for nyuddannede, der kan tildeles dagpenge på særlige dimittendbetingelser. Eneste krav er her, at man søger om optagelse senest 14 dage efter endt uddannelse, hvorefter man kan få tildelt dagpenge en måned senere.

For at få dagpenge skal du skal være uforskyldt ledig. Dagpengesatsen justeres årligt af staten og ligger pr. 1. januar 2017 på 849 kroner pr. dag for en fuldtidsforsikret. Du kan få tildelt dagpenge i 2 år, hvorefter du kan få en fleksibel forlængelse på 1 år. Du kan optjene en ny dagpengeperiode, når du har arbejdet 1924 timer inden for en 3-årig periode (fuldtidsforsikring).

A-kassen – en gammel dansk samfundstradition

A-kasserne har været en del af det danske samfund siden begyndelsen af 1900-tallet, men har med tiden fået en større og større samfundsrolle, bl.a. i arbejdet med at få medlemmerne tilbage til arbejdsmarkedet. A-kasserne er således ikke blot en organisation, der sikrer dig økonomisk ved arbejdsløshed, men tager også aktiv del i at udarbejde en konkret jobplan i ledighedsperioden samt med evalueringer i forbindelse med sygedagpenge. Sidstnævnte rolle deles dog med kommunerne.

Når du står med en fyreseddel, er det altid vigtigt, at du melder dig ledig hos både jobcentret og a-kassen, hvis du vel at mærke ønsker dagpenge. A-kassen skal ligeledes kontaktes ved barsel, efterløn og sygdomsforløb, der holder dig væk fra arbejdsmarkedet. I ledighedsforløbet kan a-kassen indkalde dig til flere opfølgende samtaler, ligesom du kan blive sendt på kursus hos en anden aktør. Som ledig er det vigtigt, at du overholder alle aftaler, da en misset samtale eller et nej tak til tilbud kan resultere i karantæne, der i sidste ende kan betyde, at du ikke længere er berettiget til dagpenge. Du skal altid stå til rådighed for jobmarkedet og skal derfor være aktivt jobsøgende.

Hvilken type a-kasse skal jeg vælge?

A-kasser kan være både tværfaglige og branchespecifikke. Som akademiker kan du f.eks. vælge at melde dig ind i MA, Magistrenes Arbejdsløshedskasse, hvor du vil få en specifik rådgivning, der sigter mod netop akademikere og deres særlige udfordringer på arbejdsmarkedet. Der findes en lang liste af branchespecifikke a-kasser, men der er også flere tværfaglige, der giver dig en mere generel vejledning og derfor også typisk er lidt billigere. Det er således dit valg, hvilken type vejledning du ønsker, ligesom du skal tage stilling til, om du både vil være medlem af en a-kasse og fagforening.

Oplever du et karriereskift, kan det være nødvendigt at skifte over til en anden a-kasse, og det kan du gøre problemfrit ved blot at give den nye a-kasse besked. Lad dem klare alle detaljerne omkring udmeldingen og sørg for, at dine anciennitetsfordele såsom optjente dagpenge flyttes med over i den nye a-kasse. Det er også helt legalt at flytte a-kasse, hvis du blot ønsker flere medlemsfordele, et billigere tilbud eller generelt er utilfreds med den behandling, du har fået i den gamle a-kasse. Du bør notere dig, at der er kortere opsigelsesvarsler i de respektive a-kasser. Skal du ligeledes skifte fagforening, kan opsigelsesvarslet være noget længere, så tjek gerne de gældende betingelser, inden du udfylder blanketten.