Krifa

Krifa (en forkortelse for Kristelig Fagforening) er en tværfaglig fagforening, der både optager lønmodtagere og selvstændige.

Som fagforening har Krifa især slået igennem på deres billige priser og deres uafhængighed, hvor man bl.a. kæmper indædt mod fagbevægelsernes eksklusivaftaler og i stedet ønsker en mere individualiseret tilgang. Krifa har derfor i mediebilledet fået tildelt prædikatet ”gul fagforening”, som anses som et ideologisk modstykke til de mere velkendte ”røde” fagforeninger. Missionen for Krifa er desuden at kæmpe for trivsel i hverdagen for det enkelte medlem.

krifa.dk

190000 st

Anställd

Navn: Krifas a-kasse

Andre fagforeninger og a-kasser, der kan være af interesse for dig:

Krifa

Krifa er blandt de største fagforeninger i Danmark, og har desuden også sin egen a-kasse. Derudover tilbydes også mulighed for jobsikring til gunstige forhold, mens der også ydes hjælp til jobsøgning og vejledning til karrieren. Du kan blive et fuldbyrdet medlem af både fagforening og a-kasse for 673 kr.

Hos Krifa går man op i, at kunden skal have støtte ved udfordringer i arbejdslivet, men at der også skal være tilbud til rådighed, når det går godt med karrieren, og der er fuld fart på arbejdssituationen. Det betyder, at alle medlemskabstyper udover a-kassen tilbyder hjælp til problematiske situationer omkring jobbet. Det er blot omfanget af denne hjælp, der er til forskel på de to medlemstyper.

Krifa Plus medlemskab

Krifa Plus er det mest omfangsrige medlemskab, som Krifa tilbyder. Her får man gavn af alle foreningens kompetencer og ressourcer. Der er adgang til den samme hjælp som i Krifa Basis, men med Krifa Plus er der mulighed for udvidet advokathjælp, hvis situationen skulle kræve det.

Krifa Plus tilbyder også helt op til 8.000 kr. i tilskud til uddannelse og kurser. Der bliver nemlig gjort meget ud af, at man kan fastholde styrken i ens karriere, idet der også tilbydes arbejdslivssamtaler og helbredstjek, så man er sikker på, at man er i den helt rigtige forfatning for at kunne fortsætte i det positive spor.

A-kasse og Lønsikring hos Krifa – En fantastisk støtte

Der er også mulighed for bare at være medlem af a-kassen. Det koster 523 kr. per måned. Et års medlemskab vil sikre en retten til dagpenge på 20.359 kr. om måneden. Ønsker man at dække mere af sin løn under ledighed, så kan man hos Krifa også tegne lønsikring.

Med lønsikring hos Krifa er det muligt at få en udbetaling oveni i dagpengene på op til 21.000 kr.  Når du har lønsikring hos Krifa, har du også adgang til årlige karrieresamtaler, hvor du kan få vejledning og hjælp til din situation og dine ønsker.

Lønsikring og Job Coach

For at sikre udbetaling af lønsikringen skal man tage del i det obligatoriske forløb, som kaldes Job Coach. Krifa samarbejder med professionelle coaches, som kan bidrage til at få dig på rette spor igen. Krifa tilbyder kunder, at de kan beholde deres lønsikring helt frem til de fylder 61 år, hvorefter lønsikringen alene dækker i tilfælde af konkurs.

Krifa – Masser af muligheder

Hos Krifa skal man således tage stilling til, hvilket medlemskab, der passer bedst til ens situation. Det kan også være en mulighed blot at være medlem af a-kassen, så man i hvert fald har styr på dagpengene. Derudover giver det også mening at forholde sig til, om lønsikring er noget, som man vil investere i. Det afhænger naturligvis af ens personlige økonomiske forhold. Hos Krifa er der dog godt med muligheder, så man som medlem altid står i en rigtig gunstig situation, uanset hvordan det nu skulle flaske sig for én ude på arbejdsmarkedet.

Prisen på medlemskabet af Krifa er det samme, uanset om du er fuldtids- eller deltidsmedlem. Prisen ligger på 150 kr. for alle medlemmer af fagforeningen. Vil man derimod også være medlem af Krifas a-kasse, stiger prisen til mellem 545-673 kr. om måneden, afhængigt af om man ønsker fuldtids- eller deltidssikring ift. a-kassen.

Ønsker man at vurdere dette prisniveau med andre lignende fagforeninger, kan man med fordel gøre brug af diverse sammenligningsoversigter på nettet. Husk blot at vurdere, hvor meget du egentlig får for pengene, og hvad du har behov for i netop dit arbejdsliv.

Krifa er Danmarks fjerdestørste fagforening med 190.000 medlemmer. Fagforeningen har kontorer overalt i landet.