Danske Psykomotoriske Terapeuter

Danske Psykomotoriske Terapeuter (DAP) er den fagforening der organiserer de psykomotoriske terapeuter i Danmark. Foreningen tæller ca. 1.000 medlemmer. DAP's medlemmer arbejder med offentlig overenskomst, og foreningen er medlem af Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Foreningens medlemmer er ansat inden for både det private og det offentlige, både både børn- og ungeområdet, ældreområdet, psykiatrien, samt dem der også er privatpraktiserende.

dap.dk

FH

Navn: FTFa

Andre fagforeninger og a-kasser, der kan være af interesse for dig:

DAP's arbejde

Som mange andre fagforeninger inden for deres respektive områder, arbejder DAP for at fremme vilkårene og arbejdsforholdene for dets medlemmer. Selvom DAP er en af de mindre fagforeninger i Danmark kompenserer den for sin viden og ekspertise på området for psykomotorisk terapi. Taget i betragtning af at faget er rimelig specifikt kan man sige, at andre større tværfaglige fagforeninger såsom 3F, HK, Krifa mm. i lavere grad ville kunne tage sig ordentligt af psykomotoriske terapeuters interesser. Andre fagforeninger kan yde generel juridisk eller personlig rådgivning eller hjælp til dig som psykomotorisk terapeut, men de vil i mindre grad kunne gå i dybden og have forståelse for dit arbejde.

Her kan DAP derimod yde fagspecifikt ekspertise, da foreningen ved hvad dit erhverv drejer sig om. Derfor vil du kunne modtage målrettet juridisk, personlig og arbejdsmæssig rådgivning og støtte, der passer til dig og dit arbejde. DAP forhandler også din overenskomst på dine vegne med arbejdsgiverne, og da de kender dine arbejdsvilkår er de i bedst stand til at vurdere hvor og hvordan dine arbejds- og lønvilkår kan og skal forbedres. Dit medlemskab af foreningen vil kun styrke DAP's position i overenskomstforhandlingerne, og dermed vil du være med til at styrke din egen og dine kollegaers arbejdsforhold.

Kontingent og medlemskab

DAP tilbyder forskellige former for medlemskaber, alt afhængigt af hvor du befinder dig i livet. Kontingenterne bliver betalt pr. kvartal, og for et almindeligt fuldtidsmedlem (for dig der er i job) koster medlemskabet 1.680 kr. pr. kvartal eller rundt regnet 560 kr. om måneden. Altså ligger prisen på medlemskabet også indenfor gennemsnittet af de fagspecifikke eller "røde" fagforeninger. Hvis du derimod er ledig, koster medlemskabet 738 kr. pr. kvartal.

For dig der er studerende er prisen endnu lavere og koster 196 kr. pr. kvartal, mens seniormedlemskabet for dig, der er folkepensionist koster 233 kr. pr. kvartal.

Udover det kvartalvise medlemskab kommer der også en obligatorisk gruppelivsforsikring på 720 kr. årligt, samt en årlig indbetaling hver til konfliktfonden på 200 kr. (2024) og til forskningspuljen på 200 kr. (2024). Man skal dog altid huske på at medlemskabet af fagforeningen er fradragsberettiget, så de egentlige priser er betydeligt lavere i sidste ende.

DAP og a-kasse?

DAP har ikke sin egen a-kasse, men anbefaler i stedet sine medlemmer at melde sig ind i FTFa. FTFa står for Funktionærernes og Tjenestemændenes Fælles Arbejdsløshedskasse, men alle og enhver kan melde sig ind i a-kassen. Prisen for et månedskontingent kos FTFa ligger på 488 kr. Med dit medlemskab af a-kassen får du ikke blot adgang og ret til dagpenge hvis du bliver ledig. Du får også adgang til juridisk- og karriererådgivning, jobformidling og meget mere. Såfremt du tjener over den almindelige dagpengesats kan du også tegne lønsikring hos FTFa så du kan få udbetalt mere under din ledighed, end hvad du ellers ville kunne.

Den samlede pris for et fuldtidsmedlem af både DAP og FTFa ligger på 1.048 kr. pr. måned.

Kontante medlemsfordele

DAP tilbyder også en række kontante fordele for sine medlemmer. Blandt andet vil du få tilsendt medlemsbladet Fagbladet Psykomotorik fire gange årligt, hvor du kan få viden om hvad der rører på sig i fagforeningen og dit erhverv. Du vil også kunne tilegne dig ny viden igennem al den forskning der bliver udgivet her. Foreningen organiserer desuden kurser og arrangementer, som du også kan få medlemsrabat på. Her vil du kunne øge din viden og dine kompetencer indenfor faget.

Foreningen giver også adgang til et medlemskab af Forbrugsforeningen hvor du kan finde mange rabatter og samle penge ved at foretage dine indkøb i en lang række butikker. Desuden sørger foreningen for bred hjælp og støtte til dit arbejde, heriblandt sparring i din jobsøgning, hjælp til lønforhandling og arbejdsmiljø. Foreningen er altså klar til at følge med dig i dit arbejdsliv når du har brug for det.