FOR ALLE
Bliv medlem af Danmarks billigste fagforening og a-kasse

• Gratis fagforening i 3 måneder
  • Rabattilbud på bil, bolig og ferie
Samlet: 556 Kr./Md.
Fagforening: 69 Kr./Md.
A-Kasse: 487 Kr./Md.
3F

FOR UFAGLÆRTE OG ERHVERVSUDDANNEDE LØNMODTAGERE
Bliv medlem af Danmarks største fagforening

3F
  • Få hjælp i en af de 66 lokalafdelinger i Danmark
  • Gratis billetter til Superliga kampe
  • Gratis løntjek
Samlet: 977 Kr./Md.
Fagforening: 464 Kr./Md.
A-Kasse: 513 Kr./Md.
Lederne

FOR LEDERE OG BETROEDE MEDARBEJDERE
Bliv medlem af en fagforening og a-kasse med fokus på ledelse

Lederne
  • Juridisk hjælp inden for 24 timer
  • Netværk og sparring for ledere
  • Op til 90% i lønsikring
Samlet: 554 Kr./Md.
Fagforening: 195 Kr./Md.
A-Kasse: 469 Kr./Md.
Ase

FOR ALLE
Bliv medlem af en tværfaglig a-kasse og fagforening

Ase
  • Gratis online kurser
  • Rådgivning om økonomisk styring
  • Vidensportal for selvstændige og freelancere
Samlet: 585 Kr./Md.
Fagforening: 71 Kr./Md.
A-Kasse: 514 Kr./Md.
Business Danmark
Fagforening

FOR LØNMODTAGERE, SELVSTÆNDIGE OG LEDERE
Bliv medlem af en a-kasse og fagforening med speciale i salg og marketing

Business Danmark
  • Download e-guidebøger og lydbøger om salg, marketing og ledelse
  • Op til 90% i lønsikring
  • Personlig sparring
Fagforening: 167 Kr./Md.
Krifa

FOR ALLE
Bliv medlem i Krifa - fagforening og a-kasse.

Krifa
  • Gratis fagforening i 2 måneder
  • Juridisk rådgivning
  • Lønsikring
Samlet: 631 Kr./Md.
Fagforening: 139 Kr./Md.
A-Kasse: 492 Kr./Md.
Frie
FOR ALLE LØNMODTAGERE OG SELVSTÆNDIGE
Bliv medlem i en a-kasse og fagforening med fokus på dine interesser

Frie
  • Danmarks bedste lønsikring
  • Gratis foredrag og oplevelser
  • Træning i jobinterview, karrierecoaching, personprofilanalyse mm.
Samlet: 567 Kr./Md.
Fagforening: 69 Kr./Md.
A-Kasse: 498 Kr./Md.
DJØF
Fagforening

FOR AKADEMIKERE (JURA, ERHVERVSØKONOMI, SAMFUNDSVIDENSKAB)
Bliv medlem af en stærk og ambitiøs fagforening

DJØF
  • 3 måneders gratis medlemskab
  • Gratis studiekurser i Excel, præsentationsteknik mm.
  • Hjælp til karrieresamtaler, jobsøgning og kontraktforhandling
Fagforening: 278 Kr./Md.
FOA

Bliv medlem af FOA

FOA
  • Juridisk hjælp
  • Overenskomst og politisk kraft
  • Tjek på løn og økonomi
Fagforening: 179,5 Kr./Md.
A-Kasse: 510 Kr./Md.
Hvilken fagforening eller a-kasse passer dig?

Følg med som studerende

Som studerende har man rigeligt af fokus på sine eksamener, hvorfor man formentlig ikke lige har styr på fagforening, a-kasse og regler for dagpenge.

Dimittendregler

Hvis man ønsker dagpenge som nyuddannet, så skal man have styr på de såkaldte dimittendrettigheder, som gælder for personer, der har gennemført en uddannelse normeret til mindst 18 måneder og offentligt anerkendt. Ved offentligt anerkendt er der tale om en SU-berettiget uddannelse eller en lærlinge- eller elevuddannelse, hvilket dermed blandt andet dækker over erhvervsuddannelser og SVU-berettigede uddannelser.

Det er også et krav, at man har haft bopæl og ophold i Danmark umiddelbart forud for påbegyndelse af uddannelsen. Det er ikke et krav, at man har haft bopæl og ophold i Danmark under uddannelsen, men senest to uger efter uddannelsens afslutning skal man have bopæl og ophold i Danmark.

Hvor mange dagpenge kan du få som dimittend?

Når du har færdiggjort din uddannelse, er du berettiget til en såkaldt dimittendsats, som i 2020 lyder på 13.644 kr. pr. måned som fuldtidsforsikret, mens beløbet er 9.096 kr. for den nyuddannede, som har valgt at blive deltidsforsikret.

Hvis man er forsøger, har man ret til at modtage 15.649 kr. om måneden på baggrund af satserne for 2020, mens man kun kan forvente 10.432 kr. om måneden som deltidsforsikret forsørger. Man bliver kun betragtet som forsørger, hvis der er tale om biologiske eller adopterede børn.

Studerende og a-kasse

Du skal være medlem af en a-kasse for at modtage dagpenge som nyuddannet. Der er dog to forskellige scenarier, som afgør, hvornår du kan modtage dine dagpenge. Har du været medlem af en a-kasse i mindst ét år, så vil du have ret til at modtage dagpenge med det samme fra uddannelsen afslutning.

Har du ikke været medlem af en a-kasse under uddannelse eller dit medlemskab har varet under et år, så vil du skulle vente en måned efter uddannelsens afslutningen, inden du kan forvente at modtage dine dagpenge.

Hvis du ikke er medlem af en a-kasse ved uddannelsens afslutning, har du to uger til at melde dig ind i en a-kasse for at sikre dine dimittendrettigheder og dagpenge. I den forbindelse er det også vigtige at have helt styr på, hvornår din uddannelse betragtes som afsluttet. Skriver du et speciale, kan du opnå en forhåndsgodkendelse, og i forbindelse med eksamener vil en bestået karakter også betragtes som en afslutning.

Gratis eller ej?

De fleste a-kasse har specielle tilbud til de studerende, og langt de fleste tilbyder et gratis medlemskab, men da det ikke er alle fagforeninger og a-kasser, som er gratis for den studerende, skal den studerende selvfølgelig sørge for at få undersøgt dette forhold.

A-kasse handler om mere end dagpenge

Glem ikke, at en a-kasse handler om mere end udbetaling af dagpenge. Det kan man godt stirre sig blindt på efter afsluttet uddannelse. Det gælder også om at vælge en a-kasse, der kan øge ens chancer for at få et job og udvide ens netværk.

Som studerende skal man også tage hensyn til den økonomiske situation. Hvis økonomien buldrer derudaf, vil det formentlig være nemt at komme til på jobmarkedet, især da mange virksomheder har bestemte stillinger, som er øremærkede til de nyuddannede.

Økonomien kan dog også være ramt af faldende boligpriser, usikkerhed på aktiemarkeder og specielle forhold som coronavirussen eller et amerikansk valg. Her vil virksomhederne være mere afventende, hvilket naturligvis også vil ramme de nyuddannede.

Vælg den rigtige a-kasse som studerende

Vælger man en a-kasse med speciale inden for de områder, hvor man selv har færdiggjort sin uddannelse, så vil man stå langt stærkere i jagten på at komme ud på arbejdsmarkedet. A-kasserne afholder foredrag, arrangementer og workshops, hvor du ikke bare kan få skærpet dine kompetencer yderligere, men også komme i kontakt med virksomheder, så du får en bedre forståelse af livet på arbejdsmarkedet, og hvad der skal til for at gøre en forskel.

Vælger man en fagforening eller a-kasse, som dækker mere bredt fagmæssigt, så er der en mulighed for, at man på et tidspunkt vil få ukonkret vejledning og i bund og grund spilde sin tid. Der venter et langt arbejdsliv forude efter afsluttet uddannelse, hvorfor det kan vise sig at være et vigtigt valg omkring a-kasse.

Der vil på sigt ikke kun være brug for dagpenge, men det rigtige netværk og de rigtige samarbejdspartnere vil være afgørende for ens hverdag. Bliver man selvstændig på et tidspunkt, har flere a-kasser helt specielt designede udviklings- og sparringsforløb, som er uundværlige i jagten på succes. Selv som helt almindelig lønmodtager, kan der opstå konflikter eller tvivl om ansættelsesforhold. Men også når der er fuld fart på karrieren, kan det være nødvendigt med sparring for at tage det næste skridt.

Som studerende skal man derfor ikke tage let på valget af a-kasse.

Studerende

Er du studerende, kan du således drage fordel af en lang række favorable priser, alt efter hvilken fagforening du ender med at vælge. Tag for eksempel IT-fagforeningen PROSA, hvor man tilbyder gratis medlemskab til IT-studerende uden job. Hos Teknisk Landsforbund kan du ligeledes få gratis medlemskab i studietiden samt 3 måneders gratis medlemskab, når du er færdig med at studere. Hos IDA slår man især på de fantastiske netværksmuligheder, studerende kan etablere gennem IDA’s mange fagarrangementer. Et netværk, det kan være yderst svært at skabe på egen hånd. Dette er blot ganske få eksempler på de studietilbud, der eksisterer hos fagforeningerne, og det er helt op til den enkelte, om man vil melde sig ind i en tværfaglig eller brancheorienteret fagforening.

Som studerende eller nyuddannet kan det være en rigtig klog beslutning at satse på fagforeningernes hjælp. Ser man bort fra alle de ideologiske og prismæssige parametre, er fagforeningerne i bund og grund en rigtig god hjælp til de nyuddannede, der skal ud og forhandle deres første kontrakter ude på arbejdsmarkedet. Udnyt din fagforenings ekspertise og lad dem gennemgå kontrakten for eventuelle mangler, så du ikke snyder dig selv. Du kan også altid få fagforeningen til at bistå dig ved lønforhandlinger, løntjek, udarbejdelse af CV’er og karriererådgivning. Ét af de allervigtigste punkter er dog, at fagforeningerne også har kompetencer til at give dig juridisk hjælp. Måske snyder din arbejdsgiver dig for løn? Måske bliver du fyret på et forkert grundlag? Måske oplever du chikane på arbejdspladsen? Går sagen videre til retten, står du stærkt med en fagforening i ryggen.

Hvad er forskellen på en A-kasse og en fagforening?

A-kasser og fagforeninger forveksles ofte med hinanden, men der er forskel på om du som studerende melder dig ind i en a-kasse eller en fagforening.

A-kasser handler om økonomisk sikkerhed, fordi du ved at betale et månedligt kontingent får ret til dagpenge efter endt studie. Fagforeninger handler derimod om juridisk sikkerhed i forbindelse med dit arbejde. Fagforeninger kan både give dig råd og vejledning eller tilbyde dig juridisk hjælp hvis du oplever en uoverensstemmelse med din arbejdsgiver i forbindelse med ansættelsesforhold, barsel, sygdom, opsigelse mm. Dermed er der stor forskel på om du er meldt ind i en a-kasse eller en fagforening.

Hvis du både vil sikre dig økonomisk sikkerhed og retslig hjælp, er det derfor en god idé at melde dig ind i både en a-kasse og en fagforening. Som studerende er det ofte gratis at være medlem i a-kasser eller fagforeninger, hvorefter du skal betale fuldt kontingent efter endt studie.

Det er også muligt at være medlem af flere fagforeninger, hvorimod det kun er muligt at være medlem af én a-kasse.

Fagforening for Studerende

Som studerende går man ofte igennem studiet med et eller flere studiejobs for at få praktisk erfaring eller tjene lidt ved siden af SU’en. Hvis man har- eller tænker på at få et studiejob, skal i praktik eller får en elevplads, så er det en rigtig god idé at melde sig ind i en fagforening.

Fagforeninger kan hjælpe dig med uoverensstemmelser med din arbejdsgiver, hvis du for eksempel ikke får den rigtige løn eller ikke har modtaget dine feriepenge. Fagforeninger kan ofte også give dig råd og vejledning i forhold til jobsøgning og ansættelseskontrakter.

Når du skal vælge fagforening, er det en gode idé at se på hvilke medlemsfordele de forskellige fagforeninger tilbyder dig som studerende:

• Er det gratis at være medlem?
  • Kan man få vejledning til CV og jobsøgning?
  • Kan du få tilbud på forsikringer?
  • Kan du få tilbud på f.eks. studiebøger, i Humac eller i Fitness.dk?

Du kan altid melde dig ind i en fagforening, der giver gode rabatter som studerende, hvorefter du senere hen kan skifte fagforening efter endt studie. Det er også muligt at være medlem af flere fagforeninger på samme tid.

Men ligesom med a-kasser, er det en god idé at vælge en fagforening som kan repræsentere dig bedst efter det emne som netop du studerer. Ingeniørforeningen IDA repræsenterer for eksempel tekniske og naturvidenskabelige akademikere godt, hvorimod det Faglige Hus er en tværfaglig og upolitisk fagforening som er mere bredt favnende og repræsenterer alle.

Lige meget hvad, er det en god idé at være medlem af en fagforening, hvis du er studerende og leder efter- eller har et studiejob.