Jordemoderforeningen

Jordemoderforeningen er en fagspecifik fagforening der direkte henvender sig til dig som arbejder inden for faget som jordemoder. Foreningen er lille, hvilket betyder store muligheder for indflydelse til dig som medlem. Der er en lang række gode grunde til at overveje et medlemskab af foreningen.

jordemoderforeningen.dk

Akademikernes Centralorganisation

Navn: FTF-A

Andre fagforeninger og a-kasser, der kan være af interesse for dig:

Annoncelink

Annoncelink

Dit sikkerhedsnet i arbejdslivet

Jordmoderforeningen sikrer og arbejder for dine interesser hele vejen rundt. Som jordemoder er du typisk ansat i regionerne og din løn vil være baseret på jordemoderforeningens overenskomstforhandlinger og de årlige lokale lønforhandlinger med tillidsrepræsentanterne. Også hvis du er ansat uden for regionerne vil foreningen stadig varetage dine interesser.

Foreningen arbejder hårdt for at overenskomsterne sikrer og forbedrer dig rettigheder, så som ansat kan være tryg og kunne regne med dine arbejdsvilkår og din indtægt. Desuden sørger den for at du får tillæg når du arbejder uden for normaltimerne - om natten, i weekenderne og på helligdage.

Jordemoderforeningen har også sikret jordemødrene en speciel pensionsordning, som kun jordemødrene selv vil tjene penge på fra investeringerne.

Eftersom en del jordemødre på et tidspunkt under deres arbejdsliv vil opleve en patientklagesag, har foreningen også en række jurister og jordemødre til at råde og vejlede dig igennem dit sagsforløb

Kontingentsats og a-kasse

Et medlemskab af Jordemoderforeningen pr. 2024 er på 610 kr. hver måned, der bliver opkrævet pr. kvartal som et aktivt fuldtidssikret medlem. Er du arbejdsløs eller på orlov lyder det på 305 kr., mens du i din studieperiode kan nøjes med et 40 kr. pr. måned. Under konflikter i overenskomstforhandlinger er hovedbestyrelsen bemyndiget til at udskrive ekstra kontingent under konflikten og indtil evt. gæld er betalt.

Foreningen har ikke sin egen a-kasse men samarbejder med FTF-A om dette. Her er det månedlige kontingent på 488 kr., der på samme vis som med andre a-kasser, selvfølgelig er fradragsberettiget. Herigennem kan du også tegne dig en lønsikring til 91 kr. pr. måned der dækker 2000 kr. over dagpengesatsen, såfremt din månedsløn er højere end dette

Medlemsfordele

Foreningen sikrer også en række andre medlemsfordele for dig som medlem. Du kan blandt andet tegne en række fordelagtige forsikringer gennem Bauta Forsikring. Derudover kan du også blive medlem af Forbrugsforeningen der giver dig en masse fordele og rabatter, samt muligheden for at spare penge når du handler.

Som medlem kan du også få sparring i spørgsmål om efter- og videreuddannelse for at øge dine kompetencer, så du mere målrettet kan søge ansættelse på en lang række områder i både regionalt og kommunalt regi og i det private.