gule medlem

De Gule Fagforeninger

Du har måske hørt udtrykket, de gule fagforeninger, men hvad vil det egentlig sige? Hvem er de gule fagforeninger, og hvorfor hedder de det? Der er faktisk en meget simpel forskel mellem de gule fagforeninger og de øvrige fagforeninger i Danmark. De øvrige fagforeninger bliver typisk også kaldt de røde fagforeninger.

Hvad er en gul fagforening vs. rød fagforening?

De gule fagforeninger er kort sagt de foreninger, som omfavner medlemmer inden for alle arbejdsområder og sektorer. De røde fagforeninger er som regel meget mere fagspecifikke, og henvender sig typisk til ansatte inden for det samme område.

En anden primær forskel mellem de to typer foreninger er, at røde fagforeninger har retten til at forhandle overenskomster på medlemmernes vegne, netop fordi de er fagspecifikke, og derfor har mere ekspertise og indsigt i medlemmernes behov og problemstillinger. De gule fagforeninger har derimod ingen forhandlingsret til at indgå overenskomster på medlemmernes vegne, men hjælper selvfølgelig med tvister og andre problematikker og emner i forbindelse med medlemmernes arbejde og arbejdsplads.

De gule fagforeninger kan som regel heller ikke give lige så meget faglig ekspertise for de enkelte medlemmer, eftersom deres medlemmer i princippet kan omfavne alle og enhver - lige fra politifolk og læger til folkeskolelærer og tømrere. De har ikke personalet eller muligheden for at kunne yde specifik faglig bistand i samme grad som de røde fagforeninger.

Andre forskelle ved de gule fagforeninger

Typisk vil du som medlem af en gul fagforening ikke skulle strejke, hvis der bliver indkaldt til dette under overenskomstforhandlinger. Selv hvis dine kolleger, som er medlemmer af røde fagforeninger, strejker, så vil ikke nødvendigvis selv skulle det, da de gule fagforeninger som regel holder sig uden for de konflikter.

Prisen på et medlemskab af en gul fagforening er som regel også meget lavere end hos en rød fagforening. Eksempelvis ligger det månedlige kontingent hos Det Faglige Hus kun 69 kr. om måneden i 2024, hvorimod det koster hele 487 kr. om måneden hos 3F. Det er altså næsten otte gange dyrere hos 3F end hos Det Faglige Hus. Det er dog ikke ensbetydende med, at den ene er bedre end den anden. Det afhænger af dine personlige behov og ønsker. Dog vil det selvfølgelig være 3F, der arbejder for at forbedre din vilkår som arbejder, og ikke Det Faglige Hus.

Hvilke gule fagforeninger er der i Danmark?

Udover Det Faglige Hus, så er der også en række andre foreninger, som er kategoriserede som gule fagforeninger. De tæller blandt andet Krifa, ASE og Frie, der henholdsvis har et månedligt kontingent på 150 kr., 74 kr. og 49 kr. De lægger altså i nogenlunde samme spænd sim eksempelvis Det Faglige Hus, men er også væsentligt billigere end de røde fagforeninger.

Valget af fagforening er selvfølgelig helt op til dig selv og mange faktorer spiller ind i valget. Det kan til dels være det økonomiske aspekt, medlemsfordelene, din brug af fagforeningens muligheder, samt støtte af arbejdersagen for ens pågældende arbejdsområde.