Frie Funktionærer

FOR FUNKTIONÆRER
Bliv medlem i Frie Funktionærer - fagforening og a-kasse.
Kun 537 kr/md.

Frie Funktionærer
  • Juridisk bistand
  • Lavt a-kassekontingent
  • Unik og billig lønsikring
Samlet: 537 Kr./Md.
Fagforening: 69 Kr./Md.
A-Kasse: 468 Kr./Md.
Krifa

FOR LØNMODTAGERE
Bliv medlem i Krifa - fagforening og a-kasse.
Kun 615 kr/md.

Krifa
  • Juridisk rådgivning
  • Lønsikring
Samlet: 615 Kr./Md.
Fagforening: 139 Kr./Md.
A-Kasse: 476 Kr./Md.

FOR ALLE
Bliv medlem i Det Faglige Hus - fagforening og a-kasse for.
Kun 541 kr/md.

• Altid gode tilbud
  • Gratis fagforening i 3 måneder
Samlet: 541 Kr./Md.
Fagforening: 69 Kr./Md.
A-Kasse: 472 Kr./Md.
Lederne

FOR LEDERE OG BETRODE MEDARBEJDERE
Bliv medlem i Lederne - fagforening og a-kasse.
Kun 521 kr/md.

A-Kasse: 487 Kr./Md.
Virksom

DANMARKS BILLIGSTE FAGFORENING OG A-KASSE
Danmarks største a-kasse for ledere, selvstændige og funktionærer - over 100 000 medlemmer.

Bliv medlem i Virksom - fagforening og a-kasse.
Kun 521 kr/md.

Virksom
  • Gratis indtægtssikring i 2 år
  • Landets laveste kontingent
  • Rådgivning i erhvervs- og personalejura
Samlet: 521 Kr./Md.
Fagforening: 172 Kr./Md.
A-Kasse: 453 Kr./Md.
Hvilken fagforening eller a-kasse passer dig?

Ved du, hvordan du skifter fagforening?

Har du meldt dig ind i en branchespecifik fagforening, kan du senere hen få brug for at skifte fagforening, hvis du får lyst til at prøve en ny branche. Typisk kan overflytningen ske rent elektronisk eller blot ved at tage kontakt til de respektive fagforeninger. Ønsker du at skifte fagforening, skal du være opmærksom på opsigelsesvarslet i den gamle.

Hvilke opgaver udfylder fagforeningerne?

Lad os først kigge på, hvad fagforeningerne gør for dig som lønmodtager. Den traditionelle fagbevægelse er historisk set sat i værk for at beskytte arbejdstagernes arbejdsvilkår, og i dag er det fagforeningernes opgave at forhandle om de forskellige punkter i de kollektive overenskomster med arbejdsgiveren. Når de kollektive overenskomster er i hus, gælder aftalen for alle medarbejdere på området, også dem, der ikke er fagforeningsmedlem eller har valgt en billigere løsning med de såkaldte ”gule” fagforeninger, der bl.a. inkluderer tværfaglige fagforeninger som ASE, Det Faglige Hus og Krifa. Disse ”gule” fagforeninger har typisk kun meget få overenskomster, ligesom de hverken kan tage sager med i Arbejdsretten eller accepterer medarbejdernes strejkeret. Herudover kan de dog give dig den samme type vejledning om de forskellige arbejdsforhold, såsom opsigelsesvarsler, løn, arbejdskontrakter og lignende, dog ud fra et mere generelt synspunkt end hos de fagspecifikke fagforeninger.

Skridtet mod at skifte fagforening

Flere branchespecifikke fagforeninger stiller krav til, at du som medlem arbejder inden for området og/eller er uddannet inden for branchen. I løbet af et langt arbejdsliv er det ikke noget særsyn, at mange får lyst til at lade karrieren gå i en helt anden retning. Måske har du gennem flere år været pædagog, men ønsker nu at fokusere på kommunikation og sprog i drømmen om at afprøve dit talent som tekstforfatter. Eller måske drømmer du om at blive selvstændig med din egen webshop. Karriereskiftet indebærer med stor sandsynlighed et farvel til den gamle fagforening og et skifte til ny fagforening, muligvis en mere tværfaglig af slagsen.

De enkelte fagforeninger har lidt forskellige procedurer for, hvordan du melder dig ud og bliver overflyttet til en anden fagforening. Det er derfor altid en god ide at tjekke op på fagforeningens hjemmeside. I flere tilfælde kan du udfylde en elektronisk blanket hos den nye fagforening og lade dem om at overflytte dig. Du skal naturligvis holde øje med, om du rent faktisk bliver meldt ud af din gamle fagforening. Skifter du både fagforening og a-kasse, så sørg for, at din anciennitet bliver overført til den nye a-kasse, så du f.eks. bevarer din dagpengeret.

Opsigelsesvarsel ved skifte til ny fagforening

Måske har du et ønske om at blive overflyttet fra den gamle fagforening til den nye inden for ganske kort tid. Det kan som regel også godt lykkes, men du skal dog være særligt opmærksom på, at der hos nogle fagforeninger kan være opstillet et længere opsigelsesvarsel. I medierne har der været nævnt eksempler på 6 måneders opsigelse, men hos flere fagforeninger er varslet meget kortere og bør således ikke hindre dig i at skifte over til din nye fagforening.

Når det kommer til fagforeninger og a-kasser, er der stor bestemmelsesfrihed, og du vælger således frit, om du vil være medlem af begge dele, ingen af delene eller blot én af delene. Det er ikke ukendt, at medarbejdere møder en vis forventning fra arbejdspladsen om, at man er meldt ind i en specifik fagforening. Men her er det vigtigt at huske på, at du altid selv vælger, hvor du vil være medlem, og om du overhovedet har lyst til at betale denne faste udgift. Mens a-kassen giver dig en økonomisk sikring ved arbejdsløshed, er fagforeningen et godt kort at spille ud, hvis du støder på tvister, mobning eller chikane ude på arbejdspladsen. Forestil dig, at du bliver underbetalt, ender i et konkursbo, bliver psykisk chikaneret eller uretmæssigt fyret ved graviditet og får brug for faglig vejledning.

Fagforeningerne har historisk set spillet en central rolle i den danske arbejdsmarkedsmodel, idet udgangspunktet har været, at arbejderne står stærkere i fællesskab og tilmed kan opnå mere gunstige forhold ved forhandling frem for lovgivning. Fagforeningerne er fortsat vigtige på arbejdsmarkedet, men er ligeledes et frivilligt tilbud, så om du vil betale til dem eller ej, er helt og holdent et personligt anliggende.