Profession group image

Transport, post, lager- og maskinførerarbejde

Overordnet set handler jobs inden for dette erhvervsområde om transport og kørsel af enhver art. Det gælder kort sagt om at flytte mennesker eller gods fra a til b og indbefatter som regel betjening af maskiner, det være sig lastvogne, tog, palleløftere og lignende. Typiske stillingsbetegnelser inden for området er eksempelvis postmedarbejder, lagerarbejder, lastbilchauffør, budservice og flyttemand. Man vil typisk blive ansat inden for logistiske virksomheder, der er beskæftiget med lastning og opbevaring af varer og egentlige transportfirmaer såsom speditører, budfirmaer og fragtmænd.

• Antallet af danske fagforeninger

1 132 135 st på 12 fagforeninger

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 12 st, Privat 12 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Transport, post, lager- og maskinførerarbejde

Vanlige erhverv i Transport, post, lager- og maskinførerarbejde

Dit valg af fagforening

Fagforeningen 3F er et meget benyttet forbund inden for dette givne erhvervsområde og har overenskomster for bl.a. lastbilchauffører, lager-, plads- og pakhusarbejdere samt postarbejdere. 3F tilbyder også medlemskab af en a-kasse.

Vælger man at organisere sig via fagforeninger eller a-kasser, der ikke er fagspecifikke inden for transport, post, lager- og maskinførerarbejde, er der de ”gule” fagforeninger eller ideologisk alternative fagforeninger som eksempelvis Krifa og Det Faglige Hus, som også begge er tilknyttet a-kasser. A-kasser som Min a-kasse og Ase optager ligeledes alle lønmodtagere, uanset branchetilhørsforhold eller uddannelse.

Dine vilkår som medarbejder

Som ansat i dette arbejdsområde i faggruppen inden for transport og lagerarbejde betyder det at man kan have betydeligt anderledes arbejdstimer end den øvrige befolkning. Dette inkluderer eksempelvis natarbejde, da andre branchers dagsarbejde er forudsat af at du har knoklet natten over og gjort klar til dem, eksempelvis som lastbilchauffør eller lagermedarbejder. Derfor kan det at melde sig ind i en fagforening være en rigtig god ide for dig i denne faggruppe.

Som medlem af en fagforening kan din fagforening tage kampen op for dig, og styrke dine lønvilkår og forbedre dine arbejdsforhold. Du vil også være sikret under sygdom eller ved uheld, der gør at du ikke kan arbejde i en periode.

Hver fagforening er unik og giver adgang til forskellige ting

Ved at vælge en fagforening som 3F kan du være sikret en overenskomst på mange arbejdspladser, hvilket betyder at fagforeningen så vidt muligt har forhandlet de bedst mulige betingelser for dig ift. dine lønvilkår og arbejdsforhold.

Som medlem af fagforeningen som koster 1001 kr. om måneden med både fagforening og a-kasse vil du være med til i sidste ende at stille dig og dine kolleger i en bedre position ved løn- og arbejdsvilkårsforhandlinger med din arbejdsgiver, da fagforeningen vil have et bedre grundlag for forhandlingerne.

Dog kan det være lige så godt at melde sig ind i de gule fagforeninger, hvor kontingentet er betydeligt lavere, men hvor du til gengæld også giver delvist afkald på netværket der hører med i de fagspecifikke forbund. I sidste ende bør du kun gå efter den fagforening der opfylder dine specifikke behov.