Profession group image

Akademisk arbejde og ledelse

Erhvervsområdet ledelse indeholder arbejdere, der er beskæftiget som leder af forskellig art inden for både det offentlige og det private. Stillingsbetegnelserne kan være topleder, mellemleder, projektleder eller personaleleder.

• Antallet af danske fagforeninger

1 148 235 st på 22 fagforeninger

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 21 st, Privat 22 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Akademisk arbejde og ledelse

Annoncelink

Annoncelink

Vanlige erhverv i Akademisk arbejde og ledelse

Z

Fagforeninger for ledere

Fagforeninger, der organiserer ledere, er blandt andre Lederne, som også tilbyder medlemskab af a-kassen LH, der begge tæller over 100.000 medlemmer. Forbundet Lederne tager via søsterorganisationerne sig også af bl.a. de selvstændige erhvervsdrivende.

Fagforeningen Djøf profilerer sig ligeledes på at have en stor andel ledere blandt sine medlemmer, og i det hele taget er de forbund og a-kasser, der henvender sig til højtuddannede og akademikere, væsentlige aktører inden for ledelsesområdet.

Der kan også være tale om ledelsesjob som kommunale ledere og ledere inden for specifikke fagområder. Et eksempel kunne være teknisk serviceleder. Sidstnævnte vil typisk være organiseret i fagforeningen 3F, som også tilbyder en a-kasse. HK Kommunal henvender sig specifikt til ledere i kommuner og regioner, som f.eks. teamledere og afdelingsledere.

Gennem HK er det også muligt at blive medlem af a-kassen. Som leder inden for det offentlige, kan man vælge at melde sig ind i Akademikernes a-kasse. Er man højtuddannet leder inden for erhvervslivet eller selvstændig, kan CA a-kassen være det rigtige valg. Begge er kun a-kasser og ikke fagforeninger.

Fagforeningernes fordele

Det kan være meget fordelagtigt at melde sig ind i en fagforening, og for den sags skyld a-kasse, hvis du er ansat som en type af leder. Udover de typiske fagforeningsrettigheder såsom juridisk hjælp, dagpenge og forskellige muligheder og tilbud for forsikringer, får du også adgang til kurser og seminarer for at styrke dine kompetencer

Hos fagforeningen Lederne har du også mulighed for at udvikle din kompetencer inden for ledelse og lederskab, så du på den måde får adgang til direkte at styrke dine ledelsesevner igennem forskellige former for rådgivning. Du får også adgang til et netværk af andre ledere, så du kan styrke dit arbejdsliv derigennem. Alt dette får du adgang til for en samlet kontingentpris på 567 kr. om måneden.

Som nævnt er der også adskillige andre fagforeninger tilgængelige for ledere, og hver af dem har deres forskellige fordele og priser. Vi anbefaler dig at grundigt gennemtjekke og undersøge de forskellige fagforeninger og a-kasser inden du træffer et valg. På den måde kan du være sikker på at du vælger den rette fagforening for dig og dine behov, og at du udnytter dens fordele til fulde for at fremme din karriere.