Dansk Musiker Forbund

Dansk Musiker forbund (DMF) er Danmarks største fagforening rettet mod dem der arbejder inden for musik. De organiserer musikere, solister, sangere, musikundervisere og musikkens kunstnere, der arbejder med musik og lyd i alle forstande. Karrieren inden for musikverdenen er præget af hård konkurrence og hårdere vilkår sammenlignet med andre brancher. DMF's formål er bl.a. at arbejde for at styrke medlemmernes sociale, kunstneriske, arbejdsmæssige og økonomiske stilling i samfundet, samt at varetage medlemmernes løn- og ansættelsesvilkår, ophavsretslige- og generelle fælles interesser.

dmf.dk

Navn: FTFa

Andre fagforeninger og a-kasser, der kan være af interesse for dig:

Annoncelink

Annoncelink

DMF arbejder for dine rettigheder

DMF sørger for at du har fri adgang til juridisk rådgivning og faglig vejledning inden for alle relevante områder omkring dit arbejde, hvad end det er ansættelses- og lønforhold, skat, ophavsret mv. DMF har forhandlet en række overenskomster med diverse musikinstitutioner for at højne medlemmernes rettigheder. Desuden har DMF fastsat danske musikeres minimumstarif i forhold til minimumshonorering. Den bruges i spillestedernes honorarstøtteordning og er desuden anerkendt på mange spillesteder i landet.

DMF varetager også medlemmernes ophavsrettigheder for deres arbejde i forhold til deres medvirken i eksempelvis tv og radio. DMF sidder med i Gramex bestyrelse og har skabt en forvaltningsorganisation til udbetaling af penge blandt medlemmerne, samt hjælper dem med at udgive deres musik også.

DMFs kontingentpriser

Der er forskellige priser på det månedlige medlemskontingent hos DMF. Prisen varierer afhængigt af hvilken af de 27 lokalafdelinger du er medlem af, men du vil højst betale 498 kr./måned. Kontingentet eksklusivt lokalafdelingskontingentet ligger på 363 kr. Kontingentet er dog skattefradragsberettiget så du ender med en månedlig betaling på omkring 300 kr. Er du under 23 år og ikke studerende er medlemskabet billigere, og koster kun 110 kr. pr. måned indtil du fylder 23 hvor kontingentet stiger til normalpris. Som studerende betaler du også et nedsat kontingent på 188 kr. pr. måned, eksklusiv dit lokalafdelingskontingent.

DMF har ikke sin egen a-kasse, men har i stedet et godt og tæt samarbejde med a-kassen FTFa og anbefaler sine medlemmer at tilmelde sig denne for at sikre sig ret til dagpenge, samt andre fordele såsom kurser og events, juridisk rådgivning og vejledning mv. Et fuldtidssikret medlemskab af FTFa koster 488 kr. om måneden som bliver betalt pr. kvartal. Som deltidsikret ligger kontingentet i stedet på 350 kr. om måneden. Du får også gratis medlemskab af FTFa under din studietid, samt tre måneder som nyuddannet.

Medlemsfordele hos DMF

Du får selvfølgelig adgang til en række medlemsfordele hos DMF. Blandt disse fordele bliver du  eksempelvis automatisk en del af deres kollektive ansvars- og ulykkesforsikring. Du får desuden også en dødsboforsikring. DMF har også oprettet en instrumentforsikring der er 100% medlemsejet. Denne forsikring kan udelukkende tegnes som medlem af DMF.

Foreningen har også lavet aftaler med andre forsikringselskaber, så medlemmer kan få adgang til billig helbredsforsikring samt rejseforsikring igennem henholdsvis PFA og Gouda Rejseforsikring.

DMF tilbyder også sine medlemmer andre fagrelevante fordele. Igennem foreningens aftale med Europcar får du rabat på billeje der dækker hele landet, hvis dit arbejde tager dig vidt omkring. Af samme årsag kan du også få adgang til rabatter på hoteller til overnatning rundt i landet. Du kan også som medlem tilmelde dig Forbrugsforeningen hvor du kan få rabatter og optjene point på dit forbrug i over 4000 butikker og webshops landet over.