Profession group image

Pædagogisk, socialt og kirkeligt arbejde

Inden for faggruppen af pædagogisk, socialt og kirkeligt arbejde finder man som regel omsorgstagere. I alle disse job og erhverv handler det om at tage sig af de samfundsborgere, der skal have omsorg og støtte for enten at vokse op og udvikle sig eller klare dagligdagen.

Her findes job, hvor man arbejder med børn i vuggestuer og børnehaver. Det kan også være job med voksne med særlige problemer eller funktionsnedsættende tilstande, hvad end de er psykiske eller fysiske. Religiøst arbejde er både pædagogisk og socialt arbejde, som foregår i kirkeligt regi. Præster og kirkebetjente hører også til her.

• Antallet af danske fagforeninger

15 st

• Antal medlemmer

1 038 635 st på 15 fagforeninger

• Medlemstype

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 14 st, Privat 14 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Pædagogisk, socialt og kirkeligt arbejde

For alle Priser: fagforening 69 kr. /md., a-kasse 497 kr. /md.

Det Faglige Hus

• Bliv medlem i både fagforening og a-kasse og få gratis fagforening i 6 måneder.
  • Rabattilbud på bil, bolig og ferie
  • Store besparelser på forsikringer
For alle Priser: fagforening fra 49 kr. /md., a-kasse 514 kr. /md.

Frie

• Billig fagforening og a-kasse for alle
  • Danmarks bedste lønsikring
  • Gratis foredrag, træning i jobinterview, karrierecoaching mm.

Vanlige erhverv i Pædagogisk, socialt og kirkeligt arbejde

Hvilken fagforening passer dig?

Hvis du er usikker på, hvilken fagforening der passer bedst til dig og dit erhverv, kan du bruge vores søgefunktion nedenfor. Søg efter erhverv eller erhvervsområde.

Et klassisk valg hvis du er pædagog og skal vælge fagforening kan være BUPL, der specifikt henvender sig til dig der befinder dig i denne faggruppe. Som specialpædagog kan du i stedet vælge BUSL der er rettet mod dem. Et medlemskab af BUPLs fagforening koster 504 kr. pr måned og eventuelt 470 kr. ekstra om måneden såfremt du tilvælger a-kassen.

BUPL er en relativt dyr fagforening i sig selv, men til gengæld finder du fordelene ved det fagspecifikke aspekt. Således at fagforeningen udelukkende fokuserer på dig som pædagog, hvilket giver dem større erfaring og ekspertise når du har brug for hjælp, samt større slagkraft under overenskomstforhandlinger.

De gule fagforeninger for alle

De gule fagforeninger er de forbund der er åbne for alle. I disse fagforeninger kan der således være mindre fokus på specifikke faggrupper, og potentielt mindre praktisk rådgivning og viden på dit specifikke områder. Dette betyder dog også at disse fagforeninger er betydeligt billigere end de fagspecifikke forbund, hvorved man sparer nogle penge til gengæld for at give afkald på din faggruppes netværk. Disse fagforeninger er ligeledes politisk uafhængige, og støtter ingen politiske partier.

Ikke desto mindre tilbyder de gule fagforeninger dog også fordelagtige forsikringer, lønsikringer, dagpengeløsninger, juridisk hjælp med mere. Disse fagforeninger inkluderer blandt andet Det Faglige Hus, Krifa og De Frie Funktionærer.

Undersøg dine muligheder

Uanset hvilket valg du tager i forhold til medlemskab af fagforening bør du først gøre op med dig selv om hvad der betyder mest for dig, hvad er dine unikke behov og ønsker til en fagforening, og derfra kan du foretage et informeret valg på et oplyst grundlag, så du får lige præcis dét ud af dit fagforeningsmedlemskab som du ønsker.