Dansk Jernbaneforbund

Dansk Jernbaneforbund – for togførere og banepersonale

Dansk Jernbaneforbund er en fagforening for arbejdere inden for jernbaneområdet, dvs. togførere, lokomotivførere, stationsbetjente samt bane- og elektropersonale.

I øjeblikket har foreningen 5200 medlemmer, 750 er kvinder. Kontingentprisen for medlemskabet ligger på 464 kr. om måneden. Forbundet blev grundlagt i 1899 og er dermed en fagforening med en rigtig lang historie. I dag har forbundet en politisk betydning, i og med at Dansk Jernbaneforbund tager del i politiske beslutninger vedrørende skinnetransportens fortsatte udvikling i Danmark.

DJF logo

www.djf.dk

Forbundet er en del af LO og er i øvrigt tilknyttet andre organisationer såsom Offentligt Ansattes Organisation, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte og Internationalt Transportarbejder Forbund for blot at nævne nogle få. Gennem samarbejdet med de internationale organisationer forsøger forbundet at forbedre de internationale forhold. Samtidig er der også et konstant arbejde for at forbedre arbejdsvilkårene generelt i Danmark bl.a. gennem Min A-kasse, hvor Dansk Jernbaneforbund sidder på formandsposten.

Dansk Jernbaneforbund tilbyder en del kurser. Bl.a. er der flere kurser vedrørende arbejdsmiljø samt diverse grundkurser. Til forbundet er der knyttet en socialrådgiver, som tager sig af sociale og pensionsspørgsmål. På hjemmesiden finder man også en fane med forklaring af, hvordan du kan regne med professionel hjælp i forbindelse med ulykker.