Profession group image

Design, formgivning og grafisk arbejde

Design, formgivning og grafisk arbejde er en faggruppe, som beskæftiger sig med mange af de brugsgenstande, vi anvender i hverdagen. Det kan også være et arbejdsrum, der skal designes eller et magasin, som bliver grafisk illustreret.

Hører du under faggruppen for design, formgivning og grafisk arbejde, kan du vælge mellem diverse forskellige fagforeninger og deres tilhørende a-kasse, blandt andet de Frie Funktionærer, Det Faglige Hus, Min A-kasse, Lederne, Krifa (Kristelig fagforening), Akademikernes ambitiøse a-kasse, FTF og Business Danmark.

• Antallet af danske fagforeninger

908 635 st på 13 fagforeninger

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 11 st, Privat 13 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Design, formgivning og grafisk arbejde

Annoncelink

Annoncelink

Vanlige erhverv i Design, formgivning og grafisk arbejde

Fagforening, a-kasse, eller en kombination

Det kan være ret svært at vælge. Måske er du udelukkende interesseret i en a-kasse og vil spare fagforeningskontingentet? Du bør også kraftigt overveje, om du ønsker at tegne almindelige forsikringer eller lønforsikringer gennem din a-kasse. Her kan de forskellige foreninger tilbyde forskellige relevante tilbud.

Som studerende bør du bide mærke i, at Akademikernes A-kasse har den store fordel, at den er gratis for netop studerende og tilbyder en landsdækkende service. Du bør også overveje, om du kan få gavn af ekstra tilbud i form af kurser, medlemsforum, hvilken type rådgivning, du gerne vil gøre brug af osv. Der kan være forskelle, som måske passer bedre på netop dit erhverv, så tjek altid tilbuddene nøje, så du ender med det rigtige.

Udforsk grundigt dine muligheder og fordele

Som ansat i faggruppen under design, formgivning og grafisk arbejde er det vigtigt at konstant holde sig opdateret på de skiftende tider. Nye arbejds- og produktionsmetoder, samt udviklingen af nyt værktøjer, fysiske såvel som digitale, kræver at du har viden om og adgang til dem. Medlemskab af en relevant fagforening kan være et godt skridt på vejen til dette. Fagforeningerne kan nemlig tilbyde adgang til ene masse former for kurser og uddannelsesforløb og generel viden omkring dit specifikke fag, såfremt du selvfølgelig vælger en fagforening der forstår dit arbejdsfelt, og sådan vil du kunne styrke dine faglige kompetencer, forstå og kunne anvende de seneste udviklinger inden for dit felt og dermed gøre dig selv mere attraktiv på jobmarkedet.

Fagforeningerne er også en mulighed for at udvide dit faglige, såvel som sociale netværk da de skaber en platform hvor du kan komme i kontakt med andre inden for dit eget arbejdsområde. På den måde åbner du også op for nye potentielle jobmuligheder og arbejdsgivere, og du vil kunne markere dig selv yderligere, og dermed øge chancerne for at få et job.

Er dit fagområde inden for grafisk arbejde?

Som nævnt er der mange forskellige fagforeninger, og tilhørende sparekasser som du kan vælge imellem. Vi kan ikke fortælle dig hvilken en der bedst passer til dig. Det er en beslutning du selv må tage, baseret på dine behov og den fagforening der bedst kan tilfredsstille disse. Vi kan til gengæld yde hjælp til information her på siden omkring de forskellige fagforeninger. Der er ikke det store udbud af fagforeninger der specifikt dækker disse fagområder, men nogen der kommer tæt nok på. Arbejder du med grafisk arbejde, kan du med fordel melde dig ind i HK. HK har en landsforening for grafisk kommunikation. Foreningen tilbyder løbende arrangementer og kurser. Og er du freelancer, skal du få hjælp til at sætte prisen for dit arbejde og til at beskytte din ophavsret.

Så for dig der dedikerer dig inden for grafisk arbejde kan HK være en oplagt mulighed for at udvikle dine kompetencer og modtage den nødvendige støtte. Som medlem af HK vil du betale et månedskontingent på 980 kr. inklusive fagforening og a-kasse. Arbejder du kun på deltid kan du nøjes med et kontingent på 664 kr./måned og stadig nyde godt af alle fordelene.

Du kan også vælge blandt de gule fagforeninger der omfavner alle jobtyper. Her er ekspertisen og erfaringen omkring de specifikke faggrupper, af den årsag, mindre. Til gengæld er de også betydeligt billigere end de fagspecifikke fagforeninger. I Det Faglige Hus kan du eksempelvis nøjes med et fuldt månedskontingent på 555 kr. Altså betydeligt mindre til sammenligning med HK. Til gengæld kan adgangen til fagspecifikke kurser og -støtte være mindre.