Profession group image

Kontor, administration, regnskab og finans

Faggruppen administration, kontorarbejde, regnskab og finans indeholder de jobfunktioner, som omhandler arbejde på kontor, og hvor man er ansvarlig for regnskab eller administrative opgaver. Dog er der i dag mange af de administrative funktioner, som varetages af akademikere.

Jobbene kan findes i forskellige former for virksomheder, og i nogle sammenhænge er jobbet en støttefunktion for virksomheden, andre gange er der tale om dets primære funktion. Faggruppen arbejder også med administration inden for det offentlige. Tilhører du denne faggruppe, kan du blandt andet vælge mellem otte forskellige fagforeninger og deres tilhørende a-kasse, henholdsvis de Frie Funktionærer, Det Faglige Hus, Min A-kasse, Lederne, Krifa (Kristelig fagforening), Akademikernes ambitiøse a-kasse, FTF og Business Danmark.

• Antallet af danske fagforeninger

1 051 635 st på 13 fagforeninger

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 12 st, Privat 13 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Kontor, administration, regnskab og finans

Annoncelink

Annoncelink

Andre fagforeninger og a-kasser i Kontor, administration, regnskab og finans

Vanlige erhverv i Kontor, administration, regnskab og finans

Fagforeningernes indhold

Som udgangspunkt har de alle sammen fordelagtige services, som du kan drage stor gavn af. Det vil sige, at du bliver nødt til at kigge på hele pakken, inden du vælger. Udfordringen kan være at finde en fagforening, som du løbende kan søge vejledning hos og ej blot, når der er tale om akutte tilfælde.

For et beløb på mellem 400-500 kroner pr. måned, kan du blive medlem af de otte a-kasser, men du når over de 600 kroner pr. måned, såfremt du også ønsker fagforeningsmedlemskabet. Det Faglige Hus tilbyder dig den billigste samlede løsning af a-kasse og fagforening, og man har oven i købet en række forskellige gratis månedskoncepter alt efter pakke. Dernæst bør du også overveje, om du ønsker at tegne almindelige forsikringer eller lønforsikring gennem din a-kasse.

Der er desuden mange af a-kasserne, der er gratis for studerende. En anden ting, du bør overveje, er, hvor a-kassen rent geografisk er stærkest. Det kan blive nyttig viden, hvis du f.eks. allerede nu ved, at du flytter til en anden region inden for kort tid, og hvor det muligvis bliver svært at finde et job.

Giv dig selv et sikkerhedsnet

Der er i dagens Danmark kommet flere akademikere end hvad arbejdsmarkedet reelt har brug for. Dette betyder at der kan være rift om jobstillingerne, og for nogle kan der være længere perioder med ledighed imellem jobs. Derfor kan det være en kæmpe fordel for dig at melde dig ind i den relevante fagforening og a-kasse der bedst passer til dig.

Hvis du er nyuddannet studerende og ikke umiddelbart finder et arbejde efter endte studier er det en fordel at være medlem af en fagforening og a-kasse. A-kassen vil give dig adgang til dagpenge så du er sikret en indtægt under din ledighed Dette er selvfølgelig lige så fordelagtigt for enhver anden der befinder sig i ledighed.

Din fagforening kan være forskellen på job og ledighed

Derudover vil du, igennem fagforeningens netværk, kunne få adgang til potentielle arbejdsgivere og jobpositioner. Du vil også kunne drage fordel af din adgang til diverse kurser, seminarer, konferencer og andre uddannelsesmuligheder for at styrke dine muligheder for at komme i job. Altså giver fagforeningen dig mulighed for at styrke og målrette dine kompetencer, samt muligheden for at lære nye kompetencer og i sidste ende blive mere attraktiv på arbejdsmarkedet.

Dette betyder altså at et medlemskab af en fagforening og en brug af den der er til gavn for dig, vil kunne gøre forskellen på om du bliver valgt til eller fra til en jobsamtale grundet de redskaber og tilbud som din fagforening kan tilbyde dig.