akademiker

Fagforeninger for akademikere

Går du og overvejer, hvilken fagforening du skal tilmelde dig som akademiker? Måske er du endda helt nyuddannet og har aldrig været medlem af en fagforening før. Så kan det være svært at vide, hvilken man bør vælge grundet det store antal fagforeninger i Danmark.

Hvem er akademikere?

Titlen eller funktionen akademiker bruges som udgangspunkt om de personer, der er uddannet fra en videregående uddannelse såsom universitetet. Har du en bachelor eller en kandidat fra et universitet, kan du anse dig selv for at være akademiker. Men hvilken fagforening bør man så vælge?

Fagforeninger for akademikere

Der kan være mange forskellige fagforeninger, som kan være relevante for dig som akademiker. Den mest relevante afhænger primært af din specifikke uddannelse og arbejdsområde. Hvis du eksempelvis arbejder eller er uddannet akademiker inden for kommunikationssektoren, så vil Kommunikation og Sprog være et oplagt valg for dig, da denne fagforening netop fungerer på ansatte i dette arbejdsområde. Her vil du altså kunne modtage brugbar og relevant rådgivning og få adgang til både faglige og kontante fordele, som henvender sig direkte til dig og dine behov som kommunikationsansat.

Er du til gengæld uddannet eller ansat inden for humaniora, samfunds- eller sundhedsvidenskab, så er DM (Dansk Magisterforening) helt klart et godt bud på en relevant og brugbar fagforening for dig. Udover faglige og kontante fordele, så er der også mulighed for diverse relevante seminarer og kurser til at øge dine kompetencer, for ikke at nævne det uvurderlige netværk.

DJØF

Den største fagforening for akademikere i Danmark, DJØF, kan uden tvivl også være et godt valg for dig. Selvom foreningen officielt hedder Danmarks Jurist- og Økonomforbund, så omfatter foreningen generelt akademikere fra mange flere erhverv end blot jurister og økonomer. Medlemmer kan også arbejde med eksempelvis handel, kommunikation, forskning, forvaltning og ledelse, så foreningen dækker altså en bred skare af ansatte akademikere. DJØF har over 100.000 medlemmer og har en masse at byde på ift. faglige og kontante fordele, samt et stort netværk og mange muligheder for at forbedre ens kompetencer og fremtidsmuligheder.

Tjek dine muligheder

Der er en længere række af fagforeninger, som kan være relevante for akademikere afhængigt af den enkeltes specifikke arbejdsområde. Det vigtige er, at du vælger en fagforening, som du mener, bedst kan tage sig af dine behov og repræsentere dig bedst muligt i dit fag, samt en forening der ved mest om dit fag, så du kan få nødvendig og brugbar hjælp om nødvendigt.

Det er også vigtigt at have foreningernes fordele i tankerne. Overvej og undersøg de fordele, de forskellige foreninger kan give dig. En god fagforening bør også kunne betale sig for den enkelte, og hos nogle kan man hurtigt få tjent de penge hjem, man har brugt på kontingentet til medlemskabet.

Her på Allefagforeninger har vi sørget for at samle al den nødvendige information om samtlige af Danmarks fagforeninger, såvel som a-kasser. Her har du al informationen samlet et sted, så du kan træffe dit valg om fagforening på et oplyst og velinformeret grundlag.