Frie Funktionærer

FOR FUNKTIONÆRER
Bliv medlem i Frie Funktionærer - fagforening og a-kasse.
Kun 537 kr/md.

Frie Funktionærer
  • Juridisk bistand
  • Lavt a-kassekontingent
  • Unik og billig lønsikring
Samlet: 537 Kr./Md.
Fagforening: 69 Kr./Md.
A-Kasse: 468 Kr./Md.
Krifa

FOR LØNMODTAGERE
Bliv medlem i Krifa - fagforening og a-kasse.
Kun 615 kr/md.

Krifa
  • Juridisk rådgivning
  • Lønsikring
Samlet: 615 Kr./Md.
Fagforening: 139 Kr./Md.
A-Kasse: 476 Kr./Md.

FOR ALLE
Bliv medlem i Det Faglige Hus - fagforening og a-kasse for.
Kun 541 kr/md.

• Altid gode tilbud
  • Gratis fagforening i 3 måneder
Samlet: 541 Kr./Md.
Fagforening: 69 Kr./Md.
A-Kasse: 472 Kr./Md.
Min A-kasse
A-Kasse

FOR LØNMODTAGERE
Gratis for nyuddannede og studerende

Min A-kasse
  • Danmarks bedste a-kasse
  • Højt niveau, lav pris
  • Professionel rådgivning
A-Kasse: 457 Kr./Md.
Lederne

FOR LEDERE OG BETRODE MEDARBEJDERE
Bliv medlem i Lederne - fagforening og a-kasse.
Kun 521 kr/md.

MA A-kasse
A-Kasse

A-KASSEN FOR HØJTUDDANNEDE
Bliv medlem i MA A-kasse.
Kun 474 pr. md.
Gratis studiemedlemskab

MA A-kasse
  • A-kassen for højtuddannede
  • For humanister eller scient.er
  • Gratis studiemedlemskab
A-Kasse: 481 kr Kr./Md.
Virksom

DANMARKS BILLIGSTE FAGFORENING OG A-KASSE
Danmarks største a-kasse for ledere, selvstændige og funktionærer - over 100 000 medlemmer.

Bliv medlem i Virksom - fagforening og a-kasse.
Kun 521 kr/md.

Virksom
  • Gratis indtægtssikring i 2 år
  • Landets laveste kontingent
  • Rådgivning i erhvervs- og personalejura
Samlet: 521 Kr./Md.
Fagforening: 172 Kr./Md.
A-Kasse: 453 Kr./Md.
Hvilken fagforening eller a-kasse passer dig?

Vil du skifte a-kasse?

Måske ønsker du en billigere a-kasse, en a-kasse inden for et andet fagområde, eller måske vil du blot have flere medlemsfordele i den nye a-kasse. Årsagerne kan være mange til at skifte a-kasse, og det er nemmere, end du måske tror, når du først har valgt a-kasse. Læs med her.

Hvorfor være medlem af en a-kasse?

Det er dit eget valg, om du vil være medlem af en a-kasse (forkortelse for arbejdsløshedskasse). Det kan dog være en rigtig god investering at betale a-kasse kontingentet én gang i kvartalet, da medlemskabet er et krav for at få udbetalt dagpenge ved uforskyldt ledighed, og du skal have været medlem i minimum 1 år, inden du er berettiget. Du bør notere dig, at du først bliver optaget i en a-kasse, når du selv tager initiativ hertil. Er du nyuddannet, skal du f.eks. søge om optagelse senest 14 dage efter, at uddannelsen er i hus, hvis du vil optages på de særlige dimittendregler.

Dagpenge er den største offentlige sats, du kan få tildelt ved ledighed. Alternativet er kontanthjælp eller en lønsikring.

A-kassens hovedopgave er at administrere udbetalingen af dine dagpenge, hvorfor a-kassen også skal orienteres ved ledighed, ligesom det lokale jobcenter. De to aktører står for at sammensætte en jobplan, der har til hensigt at få dig tilbage på arbejdsmarkedet. Medlemskabet af en a-kasse er kort og godt en økonomisk sikring ved arbejdsløshed, både for fuldtidsforsikrede og deltidsforsikrede samt nyuddannede. Det er i øvrigt også a-kassen, der bl.a. tager sig af sygedagpenge, dog kun i den første periode, inden kommunen tager over.

Hvorfor skifte a-kasse?

Skifter du arbejdsområde, kan du have et ønske om at skifte a-kasse. I nogle tilfælde kan det ligefrem være en nødvendighed. Årsagen kan også være utilfredshed, et bedre tilbud samt flere attraktive medlemsfordele. Du skal dog ikke skifte a-kasse med et håb om at opnå højere dagpengesatser. Dagpengesatserne justeres årligt af staten og er derfor ens for alle a-kasser. Kontingentpriserne kan dog variere ganske meget, ligesom du ofte kan få attraktive pakketilbud på medlemskab af både a-kasse og fagforening.

Når du vælger a-kassen, kan du vælge mellem de tværfaglige eller branchespecifikke a-kasser. Det kan være en god idé at være inden for en a-kasse, der har særlige kompetencer inden for netop dit felt og derfor også kan tilbyde dig en mere målrettet vejledning, både med hensyn til jobsøgning og CV. Flere fagforeninger arbejder også sammen med bestemte a-kasser. Du har dog frihed til at vælge præcis den a-kasse, du ønsker, men på nogle arbejdspladser vil der være et uudtalt ønske om, at du melder dig ind i en bestemt fagforening (og den tilhørende a-kasse), selvom du i princippet aldrig kan tvinges.

Hvordan skifter jeg a-kasse?

Inden du tager det endelige skridt og skifter a-kasse, bør du undersøge grundigt, hvad du egentlig får med det nye medlemskab. Selvom en tværfaglig a-kasse sandsynligvis er noget billigere end en branchespecifik, får du muligvis ikke det samme antal tilbud, herunder kurser, workshops og møder. Enkelte a-kasser går også ind og tilbyder en lønforsikring, hvor du kan få dækket op til 80% af din løn. Til gengæld kan det være, at du kun er interesseret i selve dagpengene og ikke så meget ekstratilbuddene, hvorfor det kan være logisk at lave en prissammenligning.

Ønsker du at skifte a-kasse, skal du blot henvende dig til den nye a-kasse og lade dem overflytte dig. Begynd aldrig selv på at udmelde dig, da du eventuelt risikerer at miste dine optjente dagpenge eller anden form for anciennitet, som er optjent gennem medlemskabet i den gamle a-kasse. Bemærk, at du både kan skifte a-kasse, når du er ledig, og når du er i arbejde. Er du i arbejde, kan overflytningen ske forholdsvis hurtigt, mens det ved ledighed kan tage lidt længere tid. Du skal dog være opmærksom på, at der hos visse a-kasser og fagforeninger kan være tale om egentlige opsigelsesvarsler.

Mange har det med a-kasser som banker. Når man først er kunde, er det de færreste, der tager medlemskabet op til overvejelse og vurderer indholdet såvel som prisen. Men forandring fryder, og der kan som sagt være masser af penge at spare. Du kan skifte a-kasse, når du vil, og lige så ofte du vil.