Profession group image

Træ, møbel, glas og keramik

Dette erhvervsområde dækker over fremstilling og vedligehold af brugs- og kunsthåndværksgenstande enten i store, industrielle produktioner, som små håndlavede produktioner af genstande og kunsthåndværk til husholdningen eller som rent dekorative elementer. Der kan også være tale om fremstillingen af genstande produceret af forskellige materialer til brug i industrien. Der er tale om håndværksmæssige erhverv, som kræver viden og teknik, og typiske job er f.eks. maskinsnedker, trædrejer, glasmager og keramiker, men også et snævert fag som modelsnedker, hvor man er beskæftiget med at udarbejde støbeforme til forskellige produkter og genstande, heriblandt vandhaner, telefoner og andre ting af plast og metal.

• Antallet af danske fagforeninger

9 st

• Antal medlemmer

948 135 st på 9 fagforeninger

• Medlemstype

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 8 st, Privat 9 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Træ, møbel, glas og keramik

For alle Priser: fagforening 69 kr. /md., a-kasse 497 kr. /md.

Det Faglige Hus

• Bliv medlem i både fagforening og a-kasse og få gratis fagforening i 6 måneder.
  • Rabattilbud på bil, bolig og ferie
  • Store besparelser på forsikringer
Annoncelink
For alle Priser: fagforening fra 49 kr. /md., a-kasse 514 kr. /md.

Frie

• Billig fagforening og a-kasse for alle
  • Danmarks bedste lønsikring
  • Gratis foredrag, træning i jobinterview, karrierecoaching mm.
Annoncelink

Andre fagforeninger og a-kasser i Træ, møbel, glas og keramik

Hvilken fagforening passer dig?

Hvis du er usikker på, hvilken fagforening der passer bedst til dig og dit erhverv, kan du bruge vores søgefunktion nedenfor. Søg efter erhverv eller erhvervsområde.

Fagforeningen er din støtte i arbejdslivet

De mere industrielt orienterede jobfunktioner som maskinsnedker og modelsnedker er typisk organiseret i fagforeningen 3F, som også tilbyder medlemskab af en a-kasse. De mere kunstneriske eller designorienterede jobområder inden for erhvervsområdet træ, møbel, glas og keramik er ikke som sådan organiserede i store fagspecifikke forbund, ej heller er der mange forbund specielt målrettet eksempelvis glasmagere eller keramikere, så et medlemskab af fagforening og a-kasse vil typisk ske igennem de ”gule” fagforeninger og tværfaglige a-kasser, som optager alle, uanset uddannelse og branche.

Eksempler på gule fagforeninger er Krifa og Det Faglige Hus, der begge er fagforeninger med a-kasse. A-kassen DANA er udelukkende for selvstændige og iværksættere, og den vil være en mulighed for kunsthåndværkere med eget værksted og egen produktion.

Fagforeningen er din billet til nye muligheder

På trods af den begrænsede repræsentation af fagspecifikke forbund inden for disse kategorier, er det stadig en rigtig god ide at melde sig ind i en fagforening og a-kasse. Det kan uden tvivl anbefales at du grundigt tjekker og undersøger dine muligheder og finder ud af hvilken fagforening der bedst passer til dine behov, taget i betragtning af den begrænsede organisering i fagspecifikke forbund.

Ikke desto mindre er et medlemskab af en fagforening en oplagt ide for at fremme dit arbejdsliv og -forhold, samt dine lønvilkår. På den måde er du også garanteret et sikkerhedsnet i tilfælde af sygdom, arbejdsulykker eller det faktum at du midlertidigt mister dit arbejde. Fagforeningerne inkluderer netværk der kan sætte dig i kontakt med nye potentielle arbejdsgivere, desuden kan de tilbyde en bred vifte af uddannelsestilbud og kurser for at fremme dine kompetencer og styrke din arbejdsprofil.

Fagforeningen er dit sikkerhedsnet

Der er ingen grund til at bekymre sig over de almene, såkaldte gule fagforeninger, da deres ekspertise og erfaring stadig vil kunne være til stor gavn for dig. Tag eksempelvis Det Faglige Hus med cirka 185.000 medlemmer og en af Danmarks største fagforening. Selvom dit arbejdsområde er meget fagspecifikt vil foreningen stadig kunne hjælpe dig med at netværke med potentielle arbejdsgivere og kunder, tilbyde juridisk rådgivning.

Et fuldt medlemskab af Det Faglige Hus med både fagforening og a-kasse giver dig adgang til de mange muligheder og fordele forbundet kan tilbyde dig, samt økonomisk sikkerhed når du er imellem arbejde for kun 555 kr. om måneden.

Fagforeningen Krifa tilbyder lignende fordele og muligheder, samt en livline hvis du mangler løn, får en arbejdsskade eller mister dit job og indtægt for 655 kr. om måneden.