Profession group image

Nærings- og nydelsesmiddel

Erhvervsområdet nærings- og nydelsesmiddel indeholder de erhverv, der er beskæftiget med fremstilling af fødevarer. Det drejer sig bl.a. om områder som landbrug, fiskeri og gartneri og inkluderer ikke blot klassiske fødevarer, men også drikkevarer, slik, kosttilskud og lignende samt foder til dyr. Produkter, der til dels fremstilles på fabrikker, men også produceres og sælges gennem specialbutikker, såsom bagerier, chokoladebutikker og lignende. Typiske erhverv inden for dette område er bager, mejerist, konditor samt industri- og detailslagter.

• Antallet af danske fagforeninger

960 135 st på 9 fagforeninger

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 9 st, Privat 9 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Nærings- og nydelsesmiddel

Annoncelink

Annoncelink

Andre fagforeninger og a-kasser i Nærings- og nydelsesmiddel

Diverse fagforeningsmuligheder for dig

Fagforeningen Fødevareforbundet NNF er et fagspecifikt forbund, der tjener ansatte inden for brancherne bager, slagter, mejeri, sukker- og chokoladeindustrien samt tobaksindustrien. Fagforeningen tilbyder også medlemskab af en a-kasse. Fagforeningen 3F har overenskomster inden for erhvervsområdet, bl.a. for baristaer, slagtere og smørrebrødsjomfruer.

De har overenskomst for ansatte landmænd, bl.a. via den såkaldte Grøn Gruppe, på hvis vegne 3F forhandler med Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere. 3F har ligeledes en a-kasse tilknyttet.

Derudover kan den enkelte altid vælge en af de ”gule” fagforeninger, heriblandt Ase Lønmodtager, hvor forudsætningen for et medlemskab er, at man også er medlem af a-kassen, eller Krifa, som er for alle lønmodtagere og ligeledes tilbyder medlemskab af en a-kasse. Frie Funktionærer tilbyder medlemskab af a-kasse for alle over 18 år uanset uddannelse og jobtype og er dermed også et alternativ.

Medlemskab af fagforeningen sikrer dit arbejdsliv

Området inden for nærings- og nydelsesmidler og den generelle fødevaresektor bliver tit og ofte udsat for nye love og regler på både nationalt plan og EU-niveau, hvorfor det kan være en god ide at være medlem af en fagforening så du er sikret i dit arbejdsliv, dine arbejdsforhold er retfærdige og så gode som muligt, samt at have adgang til juridisk rådgivning til forståelse og gennemførelse af nye regler.

Du kan få hjælp med uddannelse, rådgivning og meget mere

Fødevareforbundet NNF har forhandlet og sikret sig overenskomster for deres medlemmer inden for både slagteri, fødevarer, industri og butiksområdet, for at kunne tilbyde dig som ansat i en af disse brancher de bedst mulige løn- og arbejdsvilkår. Derudover tilbyder den også brede uddannelsesmuligheder, samt støtter foreningen sine medlemmer i deres uddannelse, og arbejde med de faglige uddannelser og det almene uddannelsessystem på at udvikle og kvalitetssikre dem.

Den nye teknologi og nye måder at organisere arbejde på betyder, at der konstant stilles nye krav til kompetencer og omstillingsevne. Derfor sætter foreningen fokus på medlemmernes uddannelse inden for denne branche.

Som Danmarks største fagforbund med cirka 265.000 medlemmer tilbyder 3F også en lang række fordele til deres medlemmer, samt stor ekspertise inden for forhandling af overenskomster for dig og din faggruppe, og gratis juridisk vejledning og rådgivning. Den Grønne Gruppe som er mest relevant for ansatte i dette arbejdsområde har omkring 11.000 medlemmer, og inkluderer et stort netværk af konsulenter og rådgivere der alle har særlig viden om deres specialer, så du som medlem kan få den bedst mulige service og hjælp.

Det er helt klart en god ide at undersøge dine muligheder og finde den fagforening der bedst passer til dit arbejdsområde og til dine specifikke behov og krav.