Profession group image

Jern, metal og auto

Faggruppen jern, metal og auto indeholder de jobfunktioner, som omhandler arbejde med jern og metal. Det er generelt meget fysiske jobs, medmindre der er tale om ædelstensarbejde. Arbejdspladsen er ofte henlagt til værksteder eller fabrikker inden for jernindustrien eller smedområdet. Tilhører du faggruppen, kan du vælge mellem forskellige fagforeninger og deres tilhørende a-kasse, nemlig de Frie Funktionærer, Det Faglige Hus, Min A-kasse, Lederne, Krifa (Kristelig fagforening), Akademikernes ambitiøse a-kasse, FTF og Business Danmark. Som udgangspunkt har de alle gode produkter og fordelagtige services at tilbyde dig. Det vil sige, at når du skal bestemme dig for, hvilken a-kasse du ønsker at være medlem af, skal du se nærmere på, hvad der er af ekstra services.

• Antallet af danske fagforeninger

940 135 st på 8 fagforeninger

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 8 st, Privat 8 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Jern, metal og auto

For alle Priser: fagforening 69 kr. /md., a-kasse 497 kr. /md.

• Bliv medlem i både fagforening og a-kasse og få gratis fagforening i 6 måneder.
  • Rabattilbud på bil, bolig og ferie
Annoncelink
For alle Priser: fagforening fra 49 kr. /md., a-kasse 514 kr. /md.

Frie

• Billig fagforening og a-kasse for alle
  • Danmarks bedste lønsikring
  • Gratis foredrag, træning i jobinterview, karrierecoaching mm.
Annoncelink

Andre fagforeninger og a-kasser i Jern, metal og auto

Vanlige erhverv i Jern, metal og auto

Find dig en fagforening der passer til dig

Udfordringen kan være at finde en fagforening, som du løbende kan hente information og sparring hos - og ej kun i akutte situationer. Stort set alle fagforeninger har tilbud til dig, som du kan gøre god brug af i det daglige. Måske har du en jobfunktion med store sikkerhedsudfordringer og ønsker derfor advokathjælp til gennemtjek af arbejdsforsikringen. For en udgift på mellem 400-500 kroner pr. måned kan du blive medlem af hver de otte a-kasser, men du når over de 600 kr. pr. måned, såfremt du også ønsker fagforeningsmedlemskabet.

Det Faglige Hus har den billigste samlede løsning af a-kasse og fagforening, og man tilbyder forskellige gratis månedskoncepter, alt efter hvilke pakker du ønsker dig. Der er flere af foreningerne, som har forskellige profiler. Der er også mange af a-kasserne, der er gratis for studerende. En anden ting, du kan have for øje, er, hvor a-kassen rent geografisk har sin styrke. Måske ved du allerede nu, at du skal flytte og måske ikke nødvendigvis vil finde et job lige med det samme. Overvej disse ting, inden du tager det endelige valg.

Din fagforening er din sikring

Taget i betragtning af at mange arbejdsfunktioner inden for denne faggruppe kan være meget fysisk krævende jobs, er det af den årsag desto mere vigtigt og nyttigt for dig at melde dig ind i en fagforening. Din fagforening vil arbejde for at sikre og forbedre dine lønvilkår og dine arbejdsforhold som er nødt til at være på et niveau taget din arbejdsindsats og dit slid i betragtning. Med et medlemskab af en fagforening kan du modtage juridisk rådgivning og vejledning såfremt der skulle opstå problemer af den ene eller anden slag på din arbejdsplads. Derudover kan fagforeningen tilbyde lukrative arbejdsforsikringer blandt andet, skulle uheldet være ude, så du kan blive retmæssigt kompenseret for dit tab med en god erstatning.

Din fagforening kan også stille kurser og andre efteruddannelsesmuligheder til rådighed, så du får adgang til at udvide, udvikle og målrette dine kompetencer hvilket i sidste ende vil give dig en mere fordelagtig position på arbejdsmarkedet, og vil kunne gøre dig mere attraktiv for både nuværende såvel som fremtidige potentielle arbejdsgivere. Det er vigtigt at du undersøger din muligheder grundigt, så du tager det bedste valg når du skal beslutte dig for en fagforening. Det ville være oplagt at vælge den fagforening der bedst opfylder dine behov og har de bedste og mest relevante fordele og profiler for lige præcis dig. Såfremt du er mindre interesseret i fagforeningsdelen, og bare foretrækker at være sikret løn og dagpenge hvis du i perioder skulle gå hen og blive ledig, kan du også nøjes med bare at melde dig ind i en a-kasse i stedet for, hvilket også er en billigere løsning for dig, men du giver selvfølgelig afkald på en række andre fordele og muligheder ved et fuldt medlemskab.