Konflikthandtering

Konflikthåndtering på arbejdspladsen

Hverdagen kan være fyldt med både små og store konflikter. Ikke mindst på arbejdspladsen kan der til tider opstå uenigheder og konflikter, som i værste ende kan føre til et betydeligt værre og mere ubehageligt arbejdsmiljø, mindsket produktivitet og mere stress for dig og dine kolleger. Derfor er god konflikthåndtering et yderst vigtigt redskab at have styr på, så du vil kunne nyde at gå på arbejde og være en del af et harmonisk og funktionelt arbejdsmiljø.

Hvordan løser jeg en konflikt?

Der kan opstå konflikter på enhver arbejdsplads, og det er meget vigtigt at vide, hvordan man bedst kan håndtere og få løst dem. Man bør håndtere eventuelle konflikter helt fra starten af, så det ikke udvikler sig til noget endnu værre, og potentielt uoverskueligt, så arbejdspladsen stadig forbliver et rart sted at være. Bliver en konflikt ikke adresseret eller håndteret korrekt kan det først og fremmest lede til betydeligt ressourcespild, samt store menneskelige omkostninger i virksomheden, for ikke at nævne mindsket produktivitet. Arbejdspladskonflikter udvikler sig typisk fra at handle om en specifik arbejdsopgave til at handle om personer grundet uenigheder og forskellige perspektiver. Der er ikke en skudsikker manual til konflikthåndtering, men der er nogle handlinger og tanker der kan være meget smarte at overveje i konflikten.

• Accepter konflikten - Konflikter er tit baseret på følelser. Det første man bør gøre er at acceptere at konflikten er reel, uden at pålægge nogen skyld på hverken dig selv eller din kollega.
  • Besind dig - Hold styr på og kontroller dine følelser, og tænk over hvordan du har det. Gå ikke i angrebsmode på din kollega grundet dine frustrationer, men luk heller ikke af og blot ignorer problemet, for derfor at ende med at sidde indebrændt med dine følelser.
  • Tænk grundigt over situationen - Overvej hvad der er sket og hvorfor fra et objektivt synspunkt. Gå ikke i forsvarsposition. I stedet for tænk over hvad der har fået dig til at føle og reagere som du har gjort, og tænk på hvordan og hvorfor din kollega er blevet påvirket som han/hun er blevet.
  • Indgå i dialog - Når du har forberedt dig, bør du tage en dialog med din kollega omkring konflikten. Overvej om den bedste tilgang er enten mundtlig eller skriftlig. Nævn ikke nødvendigvis konflikten direkte, men nævn at jeres relation og samarbejde ikke er så god som den har været. Vær også imødekommende overfor din kollega, som måske ikke har forberedt sig på en dialog, vær ikke provokativ eller pålæg skyld, men vær forstående og accepter også et eventuelt afslag på konfliktløsningen. Søg eventuelt hjælp hos andre i virksomheden eller sparring hos din fagforening til at få løst problemet.

Konflikthåndtering - Gode råd

Vi opstiller også her en række gode råde som du kan tage få at få håndteret og løst konflikten med din kollega:

• Giv din kollega en chance til at fortælle sit perspektiv og sin del af historien.
  • Vær nysgerrig og lyt efter til det du bliver fortalt.
  • Spørg ind til hvordan vedkommende har det med situationen.
  • Respekter og accepter hvordan din kollega har det med situationen og konflikten. Du behøver ikke at være enig, men i det mindste lyt til vedkommende.
  • Vis at du lytter ved at komme med mundtlige bekræftende kommentarer eller reaktioner på din kollegas perspektiv, såsom "ja", "okay" osv. Reflektér højt over hvad din kollega siger så de ved at du lytter.
  • Vis også at du lytter med dit kropssprog. Udvis en positiv og interesseret energi og holdning. Hold øjenkontakt uden at stirre og vis engagement og interesse for hvad der bliver sagt.
  • Stil også åbne spørgsmål til din kollega der giver vedkommende mulighed for at uddybe sit synspunkt - fx Hvad skete der efter vores sidste samtale? Jeg vil gerne forstå, hvad der skete. Prøv at fortælle mig…?

Din fagforening kan støtte dig under din konflikt

Din fagforening står altid klar til at hjælpe dig hvis du er ude for en konflikt på din arbejdsplads som du føler at du ikke selv er i stand til at løse. Du kan kontakte din arbejdsmiljørepræsentant, din tillidsrepræsentant eller din lokale fagforening, hvad end der er relevant for dig på din arbejdsplads, hvis du og dine kolleger har brug for hjælp til at forebygge konflikter og mobning. Din tillidsrepræsentant eller lokale fagforeningsrepræsentant er uddannet til at håndtere konflikter og andre problemer med arbejdsmiljøet og har de rette redskaber og kan præsentere de rette løsninger til at forebygge og løse konflikter.