Profession group image

Rengøring, ejendomsservice og renovation

Rengøring, ejendomsservice og renovation er en samlet betegnelse for et erhvervsområde, der omfatter servicearbejde i tilknytning til drift af ejendomme, institutioner og bygninger, hvor renovation eller affaldsservice specifikt involverer håndteringen af affald. Faggruppen inden for dette arbejdsområde kan være kendetegnet for at have atypiske arbejdstider sammenlignet med andre sektorer og brancher, og kan inkludere en del arbejde sen aften eller tidlig morgen.

• Antallet af danske fagforeninger

940 135 st på 8 fagforeninger

Anställd, Egenföretagare

• A-kasse

Tilgængelig på 0 foreninger og a-kasser

• Type af arbejdsgiver

Statlig 8 st, Privat 8 st

Tilbud fra de sædvanlige fagforeningerne og a-kasserne for Rengøring, ejendomsservice og renovation

For alle Priser: fagforening 69 kr. /md., a-kasse 497 kr. /md.

• Bliv medlem i både fagforening og a-kasse og få gratis fagforening i 6 måneder.
  • Rabattilbud på bil, bolig og ferie
Annoncelink
For alle Priser: fagforening fra 49 kr. /md., a-kasse 514 kr. /md.

Frie

• Billig fagforening og a-kasse for alle
  • Danmarks bedste lønsikring
  • Gratis foredrag, træning i jobinterview, karrierecoaching mm.
Annoncelink

Andre fagforeninger og a-kasser i Rengøring, ejendomsservice og renovation

Vanlige erhverv i Rengøring, ejendomsservice og renovation

Læn dig op af dit forbund

De forskellige erhvervstyper

Typiske jobs inden for det overordnede erhvervsområde er rengøringsassistenter, som er beskæftiget med rengøring på alt fra hospitaler, institutioner, museer, skoler og kontorer til hoteller, restauranter og enhver anden form for bygning eller ejendom.

Ejendomsfunktionærerne er beskæftiget med drift og vedligehold af bygninger og ejendomme, og den klassiske viceværtrolle falder eksempelvis ind under denne kategori. Renovationsarbejdere kan enten være beskæftiget med afhentning af skrald fra private hjem, institutioner og virksomheder eller arbejde med selve affaldshåndteringen på bl.a. genindvindingspladser og lignende.

De gængse fagforbund inden for området vedrører store forbund som 3F og FOA, som begge har en a-kasse, eller Rengøring og Service for rengøringsassistenternes vedkommende, der dog er uden en a-kasse. Serviceforbundet tilbyder a-kasse til både rengørings- og ejendomsservicegruppen. Renovationsarbejderne - eller skraldemændene, som de hed i gamle dage - er stærkt repræsenteret blandt 3F’s medlemmer og har derigennem som nævnt også mulighed for medlemskab af den tilknyttede a-kasse.

Ejendomsfunktionærerne har deres egen a-kasse gennem Ejendoms- og Servicefunktionærernes Landssammenslutning, og det er naturligvis gældende for hele erhvervsområdet, at de beskæftigede kan vælge at gøre brug af de ”gule” fagforeninger samt a-kasser, der ikke er fagspecifikt organiserede, men derimod tager imod alle medlemmer. Det gælder bl.a. Krifa og Ase.

Fagforeningen er din stemme i arbejdslivet

Fordi ansatte i denne faggruppe tæller med atypiske arbejdstider og arbejdsforhold er det ekstra vigtigt at du er medlem af en fagforening. På den måde forstærker du din stemme. Din fagforening hjælper til med at din stemme bliver hørt og dine behov dækket.

Er du eksempelvis renovationsarbejder og skal arbejde udenfor i sne og og slud i de tidlige morgentimer har du ret til og krav på ordentlige lønvilkår og arbejdsforhold for din arbejdsindsats. Det er fagforeningens arbejde at give dig de bedst mulige forhold og vilkår så din løn er din indsats værdig. Det samme gælder rengøringsassistenter der typisk arbejder når alle andre er hjemme.

Dit medlemskab forbedrer dine vilkår

Renovationsarbejdere har i dagens Danmark relativt gode lønforhold sammenlignet med andre lande. Dette kan man blandt andet takke fagforeningerns arbejde for. Deres indsats for at skabe gode og værdige løn- og arbejdsforhold i overenskomsterne med arbejdsgiverne har givet pote, men der er selvfølgelig altid plads til forbedring.

Som medlem af 3F er man sikret gode overenskomster på de fleste arbejdspladser, samt diverse forsikringer og andre medlemsfordele der kan berolige dig i dit arbejdsliv såvel nu som i fremtiden. Et medlemskab med a-kasse i 3F koster 1003 kr. hvor man til gengæld har adgang til et væld af sikringer, bonusser og rådgivning.

Som altid er det vigtigt at sætte sig grundigt ind i de forskellige fagforeninger for at du kan være sikker på at have valgt den rigtige for dig, der passer til dine ønsker, og forstår at imødekomme dine specifikke behov, krav og tvivl.