Skaermbillede 121

Hvad gør fagforeningen for mig?

Hvad gør fagforeningen for dig?Du tænker måske over hvad fagforeningen egentlig gør for dig? Sandheden er at fagforeningerne yder et enormt stykke arbejde både for udviklingen af arbejdsmarkedets indretning og lovgivning generelt, samt for dig og dine kollegaer som enkelte arbejdstagere. Det danske arbejdsmarked er unikt i verden, da det i høj grad er indrettet på baggrund af frivillige aftaler indgået af arbejdsmarkedets parter.

Hvad gør fagforeningen for dig?

Fagforeningernes indflydelse på arbejdsmarkedet

Det danske arbejdsmarked, der er kendetegnet ved brede overenskomster, høje lønninger, ordentlige og sikre arbejdsforhold, generøse arbejdsrettigheder og relativt korte arbejdsdage sammenlignet med andre lande, er i høj grad blevet indrettet således, grundet fagforeningernes konstante kamp for arbejdstagernes rettigheder. Danmark har nemlig et forholdsvis ureguleret arbejdsmarked, med få arbejdsmarkedslove, landets velstand taget i betragtning. De fleste lande har mange love omkring arbejdsmarkedet, men i Danmark er de primært begrænset til eksempelvis ferie, sikkerhed i arbejdsmiljøet osv. Resten bliver som regel varetaget af arbejdsmarkedets parter.

Selvsagt er en fagforening stærkere og mere indflydelsesrig jo større den er, altså hvor mange medlemmer den har og repræsenterer i forhandlinger. Derfor betyder det rigtigt meget for fagforeningen at så mange arbejdstagere er medlemmer som muligt, fordi sådan er den bedre i stand til at forhandle bedre arbejdsforhold og lønvilkår hjem til dig som arbejdsstager, samt at skubbe udviklingen af det danske arbejdsmarked i en retning, der er stadig mere gavnlig for arbejdstagerne i landet.

Fagforeningernes arbejde for dig som individ

Udover den samlede arbejdsindsats for dine generelle rettigheder og vilkår på arbejdsmarkedet, yder fagforeningen også omfattende personlig bistand når du har brug for det. Fagforeningerne er alle forskellige, og har varierende tilbud og hjælpemuligheder til dig. Som regel vil din fagforening dog hjælpe dig med juridisk og personlig rådgivning og vejledning hvis der er problemer eller tvivl af den ene eller anden årsag ift. til din arbejdsplads.

Fagforeningerne tilbyder kurser og giver adgang til netværk inden for dit fag, så du kan udvikle dine kompetencer og få adgang til nye jobmuligheder ved at kende andre i faget. Fagforeningerne giver også adgang til en masse kontante tilbud og fordele, såsom rabatter på forsikringer, abonnementer, bankvirksomhed, og en masse andre forskellige ting der varierer meget ift. hver enkelt fagforening.