Fordele og ulemper

Fordele og ulemper ved fagforeningsmedlemskab

Der kan være et hav af fordele ved at være medlem af en fagforening. Ikke desto mindre er det ikke allefagforeningers opgave at overbevise dig om, at du skal melde dig ind i en fagforening. Derimod er det vores arbejde at sørge for, at du foretager et valg på et informeret og oplyst grundlag, så du kan være sikker på, at dit valg er det bedste valg for lige netop dig.

Fordele ved et medlemskab af en fagforening

Støtter dig på din arbejdsplads

Som nævnt kan der være et hav af fordele ved at være medlem af en fagforening. Disse fordele spænder sig fra et fagligt, til et socialt til økonomisk aspekt. Fagforeningerne er til for lige præcis at forbedre dit arbejdsliv, dine arbejdsvilkår, din løn, dine arbejdstider og dit arbejdsmiljø. Alt dette kan fagforeningen hjælpe dig med. Fagforeningen yder både personlig og individuel hjælp, rådgivning og vejledning til dig, om dine rettigheder og hvordan du skal forholde dig til diverse forhold som løn, ansættelseskontrakt, arbejdsgiver, kolleger osv. Ethvert problem eller tvivl du måtte have ifm. din arbejdsplads, kan din fagforening hjælpe dig med at få styr på tingene.

Forbedrer dine vilkår og forhold gennem overenskomster

Udover den personlige hjælp og støtte, arbejder nogle fagforeninger (ikke alle) for konstant at forbedre dine vilkår på din arbejdsplads inden for alle relevante aspekter, igen ift. arbejdstid, løn, vilkår, kompetencer osv. Dette gør de igennem overenskomstforhandlinger med arbejdsgiverne. Altså vil et medlemskab af den rigtige fagforening, selv et medlemskab som du ikke aktivt bruger, hvis du ikke har behov for det, stadig kunne skabe positive resultater, da fagforeningen kan tage din stemme sammen med dine kollegers med til forhandlinger med arbejdsgiverne og forbedre dine arbejds- og lønforhold.

Lader dig udvikle dine faglige kompetencer og netværk

Der er også mange faglige fordele ved et medlemskab, der kan hjælpe dig med at udvide dit netværk og udvikle dine kompetencer igennem kurser, arrangementer, events, konferencer, webinarer og meget andet, der kan styrke dig i dit arbejdsliv.

Et hav af eksklusive kontante fordele og rabatter

Derudover er der også de mange kontante medlemsfordele, som fagforeninger tilbyder medlemmerne. Det kan spænde fra alt til eksklusive billige forsikringer igennem foreningen eller aftaler med forsikringsselskaber, lukrative låneaftaler og andre fordele hos banker og låneinstitutioner, som ikke-fagforeningsmedlemmer ikke kan få fat på. Rabatter i tusindvis af butikker og webshops, samt rabatter eller eksklusive tilbud på ferier, oplevelser, kultur, abonnementsaftaler til fitness, mad, aviser og meget meget andet.

Ulemper ved et medlemskab af en fagforening

Mange fagforeningsfordele kræver aktiv deltage fra din side

Selvom der er enormt mange forskellige fordele ved at være medlem af en fagforening, er det ikke nødvendigvis noget for alle. Mange af fordelene kræver aktiv deltagelse og brug fra din side, hvilket ikke nødvendigvis er noget du er interesseret i. Hvis du ikke ønsker at deltage i faglige kurser og arrangementer eksempelvis, eller ikke har behov for at udvikle dit netværk, da du er mere end tilfreds med dit nuværende, så er det en årsag til ikke at behøves at være medlem.

Det kan virke dyrt, eller som en unødvendig månedlig udgift.

Fagforeningerne har meget forskellige prisklasser, de kan gå nede fra 69 kr. om måneden til 600 kr. pr. måned. Som nævnt er der mange fordele at hente som medlem, der gør medlemskabet det værd, og at man kan hente pengene brugt hjem igen igennem de kontante og faglige fordele. Men derfor kan det stadig ses som en stor post at skulle betale eksempelvis 500 kr. om måneden for en fagforening, som man ikke rigtigt bruger. Man kunne sammenligne det med, at man ikke gider at betale for fitnesscentret eller Netflix hver måned, hvis man aldrig gør brug det.

Måske er du et passivt medlem og dybest set ligeglad med fagforeningens tilbud

Der er mange medlemmer af fagforeningerne, der er medlemmer uden at gøre brug af fagforeningens tilbud og services. Dette kan være, fordi de simpelthen ikke har brug for det. Det er uden tvivl et fåtal af arbejdsgivere, der udnytter sine medarbejdere, og langt de fleste er tilfredse med deres arbejdsforhold og -miljø, hvorfor de aldrig vil have brug for hjælp til noget som helst fra fagforeningen. De har heller ikke nødvendigvis behov for de faglige tilbud som den tilbyder. Mange tilbyder kurser omkring eksempelvis Microsoft Office-pakkerne, og kan du allerede finde ud af det, jamen så kan du ikke bruge det kursus til noget.

Så hvis det er, at du vil lægge potentielt tusindvis af kroner hvert år i din fagforening, er det enormt vigtigt, at du udnytter den til fulde, så dit medlemskab er det værd. Og for mange er det ikke nødvendigvis det værd, fordi de er tilfredse på deres arbejdspladser, ikke har behov for at gøre brug af foreningens faglige tilbud, og ikke anvender de kontante fordele i tilstrækkeligt omfang til gøre det månedlige kontingent prisen værd.