Urmagerne og Optikernes Fagforening

Urmagerne og Optikernes Fagforening er den landsdækkende fagforening, der er rettet til dem, der arbejder inden for urmager- eller optikerfaget. Fagforeningen er til for at beskytte og forbedre medlemmernes arbejdsvilkår og lønforhold, og de har dermed forhandlingsretten til at forhandle nye overenskomster med arbejdsgiverorganisationerne. Desuden arbejder de også for at sikre gode muligheder og forhold for uddannelse og efteruddannelse af urmagere, optikere og optometrister.

Fagforeningen er en del af Serviceforbundet, der består af i alt 15 forskellige mindre fagforeninger fra en række forskellige sektorer. Med sit medlemskab af Serviceforbundet har Urmagerne og Optikernes Fagforening samt forbundets andre medlemsforeninger en større stemme ved forhandlingsbordet og også bedre adgang til støtte og hjælp, samt flere ressourcer til foreningernes arbejde - til gavn for hvert enkelt medlem.

Foreningen henvender sig specifikt til og organiserer urmagere, optikere, optometrister, chefoptikere, kandidater i Optometri og Synsvidenskab samt urmagerlærlinge og optometriststuderende.

uol.dk

FH

Navn: Samarbejder med Min A-kasse

Faglige medlemsfordele hos Urmagerne og Optikernes Fagforening

Gennem sit samarbejde med Serviceforbundet, kan Urmagerne og Optikernes Fagforening tilbyde en del mere faglig bistand end hvad der ellers ville være tilfældet for en mindre fagforening - dette inkluderer blandt andet juridisk bistand eksempelvis ved tvister på arbejdspladsen, det giver faglig ekspertviden og rådgivning af medarbejdere, der kender godt til dine arbejdsforhold og problematikker, da de selv er en del af faget.

Derudover kan man ved eventuel strejke og lockout også modtage økonomisk støtte fra Serviceforbundet til opretholdelse af løn i strejkeperioden.

Specifikt hos fagforeningen har man adgang til en række forskellige medlemsarrangementer og muligheder for efteruddannelse samt en række andre kurser, der er relevante for urmagere og optikere.

Kontante medlemsfordele hos foreningen

Der er en pæn række kontante fordele som medlem af fagforeningen, da disse fordele også indebærer en masse fra Serviceforbundet. Dette indebærer alt fra medlemskab af Forbrugsforeningen, der giver eksklusive rabatter på over 4000 forskellige butikker og webshops i Danmark. Dette gælder også adgang til Pluskortet, der ligeledes giver rabatter på over 1300 butikker. Der er også en række billige forsikringer at hente hos Alka Forsikring som medlem af fagforeningen, blandt andet ulykkesforsikring, bilforsikring, indboforsikring og meget andet. Der er yderligere besparelser at hente, hvis man tegner flere forsikringer.

Herudover er der også rabatter på oplevelser inden for film, kultur, rejser mv. Du kan også få rabatter på mobilabonnementet via Alka Forsikring til hele familien.

Mere specifikke fordele, som er eksklusive for Urmagerne og Optikernes Fagforening, er muligheden for at få tilsendt optiker, kontaktlinse- eller optometristnåle helt gratis, så længe du er autoriseret inden for disse erhverv. Ikke-medlemmer vil nemlig skulle betale for dette.

Udover dette er der også adgang til fagforeningens jobbørs, hvor du kan søge efter og ansøge relevante jobstillinger inden for faget, så du ikke har så langt til næste arbejde.

Priser for kontingent og a-kasse

Prisen på et fuldtidsmedlemskab hos Urmagerne og Optikernes Fagforening koster 499 kr. om måneden, hvorimod det for deltidsansatte kun koster 385 kr. om måneden. Det har også sine fordele at melde sig ind, da man eksempelvis får 3 måneders gratis ulykkesforsikring udover juridisk hjælp ved problemer på arbejdspladsen og gratis rådgivning om løn, overenskomst, uddannelse og arbejdsskade.

Serviceforbundet har et samarbejde med Min A-kasse, som har en månedlig pris på 506 kr, hvilket altså giver en samlet pris på 1.005 kr. pr. måned for både fagforening og a-kasse. Begge kontingenter er dog fradragsberettigede i skat, så udgiften i sidste ende vil være lavere.