PROSA

PROSA fagforening – sigter mod de IT-professionelle

IT-området byder på et bredt spektrum af jobtitler såsom datamatiker, webanalytiker, IT-konsulent og IT-supporter, og har du uddannet dig inden for IT, kan du melde dig ind i fagforeningen PROSA, der ligeledes kan tilbyde dig en a-kasse. PROSA kan rent faktisk bryste sig af at være den eneste egentlige fagforening for IT-professionelle, hvorfor du får en yderst målrettet vejledning, når du henvender dig med fagspecifikke spørgsmål. Som fagforening optager PROSA både lønmodtagere og selvstændige inden for IT-området.

PROSA Logo

www.prosa.dk

• Tilhør hovedorganisation

FH

PROSA har eksisteret siden 1967 og er i dag nået op på et medlemstal i omegnen af 14.500 medlemmer. Kontorerne er placeret i henholdsvis København, Odense og Aarhus.

Ser man på fagforeningskontingentet, kan man for 842 kr. om måneden få en fuldtidsforsikring og blive optaget i både fagforening og a-kasse. Vil man eksempelvis kun nøjes med fagforening, beløber det sig til 399 kr. pr. måned. For deltidsforsikrede er beløbet 212 kr. Ligesom mange andre fagforeninger tilbyder også PROSA særpriser til studerende og medlemmer, der ikke er i job. Fagforeningskontingentet sættes eksempelvis ned til 127 kr., hvis man bliver ledig i en periode. Er man derimod IT-studerende og endnu ikke i job, kan man få tilbudt gratis medlemskab.

Prosa til IT-branchen

Prosa er en mindre fagforening på knap 20.000 medlemmer, som primært arbejder inden for IT-branchen. Med erhvervslivets og den generelle befolknings øget eksponering over for IT kan Prosa vise sig at være en særdeles attraktiv sparringspartner for lønmodtagere såvel som selvstændige.

Prosas Priser

Et medlemskab hos Prosa koster 399 kr. pr. måned for fuldtidsansatte, mens prisen sænkes til 212 kr. for deltidsansatte. Som studerende uden it-arbejde er medlemskabet gratis, hvorimod studerende med it-arbejde skal betale 127 kr. om måneden hos Prosa.

Prosa tilbyder a-kasse gennem deres egen afdeling hos Min A-kasse, hvor prisen er på 476 kr. om måneden. Min A-kasse er i 2020 del af forsøgsordningen fra staten om at uddelegere ansvar til a-kassen. Det betyder grundlæggende set, at udvalgte a-kasser overtager en del af jobcentrenes ansvar for at få de ledige i arbejde. Forsøget er trådt i kraft pr. 1. Januar 2020 og løber frem til udgangen af 2023. Min A-kasse deltager i forsøgsordningen i de følgende ti kommuner: Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Vallensbæk, Ishøj, Høje Taastrup, Dragør, Tårnby og Greve.

Du skal som medlem af Min A-kasse ikke møde op i jobcentret. Det bliver Min A-kasse, som får ansvaret for dit forløb i opsigelsesperioden og de første tre måneders ledighed, hvis altså du bor i én af ovenstående kommuner.

Også medlemstilbud hos Prosa

Prosa har også et hav af gode tilbud til medlemmerne. Her er tilbuddene naturligvis tilpassede medlemmernes faglighed. Medlemmerne får nemlig adgang til Prosas samarbejdsaftale med Keepit, som tilbyder cloud-fildeling og online-backup. Som medlem i Prosa får man en rabat på næsten 50%, hvis man køber Keepit NextGen Online Backup og synkronisering. Prisen er normalt på 430 kr., men som medlem koster det altså kun 240 kr. om måneden. Som studerende er tjenesten helt gratis, hvorfor det måske giver god mening at komme i gang med at få meldt sig ind hos Prosa.

Arbejder man med tastaturbetjeningsprogrammet Keyboard Pro, kan der også være en besparelse at hente som medlem af Prosa. Keyboard Pro koster normalt 198 kr., men som medlem slipper man med 109 kr. Keyboard Pro er Danmarks mest solgte program til professionel tastaturbetjening, som sikrer, at man på maksimalt otte timer lærer at betjene sit tastatur fejlfrit.

Prosa samarbejder også med GF Forsikring, som tilbyder skræddersyede forsikringer til IT-ansatte. Prosa samarbejder derudover med Runa Forsikring, som især til studerende har attraktive tilbud for indbo- og rejseforsikring, hvor der kan spares 50%.

Gennem Lån & Spar Bank kan man som medlem af Prosa også forvente at stå med et godt tilbud omkring lønkonto, billån og generelle bankaktiviteter.