Danmarks Kirketjenerforening

En levende del af Folkekirken

Danmarks Kirketjenerforening er en fagforening for alle jer, der er ansat som kirketjenere i Danmarks Folkekirke. Foreningen er den forhandlingsberettigede organisation for dig som kirketjener, og det er altså denne forening, der tager sig af alle dine lønvilkår og arbejdsforhold og sørger for at forhandle overenskomster med arbejdsgiveren, navnligt den danske stat.

Foreningen er den bedste egnede til at tage sig af dine vilkår og garantere dine rettigheder og sikre en ordentlig udvikling af arbejdsforholdene og adressering af problemerne, da medarbejderne i foreningen selv består af kirketjenere, så de ved bedre end nogen andre, hvad der rører på sig i dit fag, og hvad der er behov for.

Da faget og foreningen er relativt lille, og der i skrivende stund kun er i omegnen af 600 medlemmer, har Danmarks Kirketjenerforening valgt at slå sig sammen med en række andre mindre fagforeninger, der tilsammen udgør Serviceforbundet. Med en samlet stemme, har hver af de 15 foreninger i Serviceforbundet mere at skulle have sagt ved forhandlingsbordet og det øger hele forbundets styrke til at kunne varetage medlemmernes interesser effektivt.

kirketjener.dk

FH

Navn: Samarbejder med Min A-kasse

Info om Danmarks Kirketjenerforening

Fagforeningen har faktisk en historie der går over 100 år tilbage i tiden, men det var ikke før i 1953, at forbundet fik sit nuværende navn. Ydermere i 1958 blev der indført en ny lønningslov, og der blev oprettet to lønningsklasser. Før det var alle kirkens ikke-gejstlige ansatte betegnet som kirkebetjente uanset deres arbejde, men denne betegnelse bortfaldt, og kirketjener blev betegnelsen for de ansatte, der udførte kirketjenerarbejde. Der arbejder nemlig også en række andre grupper i folkekirken, herunder organister, kirkegårdsansatte og kordegne.

Medlemsfordele hos foreningen

Der er en pæn række medlemsfordele at hente ved at være en del af Danmarks Kirketjenerforening. Du kan eksempelvis melde dig ind i Forbrugerforeningen, så du kan spare gode summer penge via eksklusive rabatter hos over 4.600 butikker og webshops i Danmark inden for en masse brancher.

Du kan også tegne billige og fordelagtige forsikringer hos TJM Forsikring, også selv om du ikke er tjenestemand. Du kan tegne alt lige fra bilforsikring til indbo-, ulykkes- og husforsikring for blot at nævne nogle få. Rækken er lang, og priserne er billige, især hvis man tegner flere forsikringer hos TJM.

Man kan desuden også låne penge gennem Tjenestemændenes Låneforening, der er blandt markedets bedste og billigste lån, da der hverken er omkostninger eller gebyrer forbundet med at tegne lånet, og renterne er desuden også blandt de laveste i landet.

Udover er der også en række faglige fordele, blandt andet konflktunderstøttelse ved strejke og lockout, bisidder ved forhandlinger og sygefraværssamtaler mv., professionel faglig bistand, samt muligheden for årlige individuelle lønforhandlinger.

Samarbejde med Serviceforbundet

Da Danmarks Kirketjenerforening som sagt har en beskeden størrelse, har de af samme årsag slået sig sammen med 14 andre fagforeninger og består sammen af Serviceforbundet, der yder bistand til alle foreningerne. Som medlem af Serviceforbundet er der også en række andre kontante medlemsfordele at hente. Men Forbundet sørger desuden også for en masse andre ting, såsom juridisk bistand fra uddannede advokater, fælles strejkekasse, som foreningerne kan gøre brug af, fælles IT-systemer og kommunikationsafdeling, der rådiver ift. nyhedsbreve og hjemmesider.

Medlemspriser hos fagforeningen og a-kasse

Priserne på medlemskabet af foreningen afhænger af, hvor mange timer om ugen, du arbejder. Der er tre trin, der hver afgør, hvor meget du skal betale i kontingent:

Priserne for medlemskabet er:

Trin 1: (deltid mellem 0-14 timer): 179 kroner pr. måned.

Trin 2: (deltid mellem 15-29 timer): 281 kroner pr. måned.

Trin 3: (fuldtid fra 30 timer): 452 kroner pr. måned.

Glem ikke at kontingent er fuldt fradragsberettiget i skat.

Serviceforbundet og Danmarks Kirketjenerforening har ikke deres egen a-kasse, men har i stedet et samarbejde med Min A-kasse. Min A-kasse koster 506 kr. om måneden og tilbyder desuden også yderligere lønsikring til dig, der ønsker at få dækket mere af dine forhenværende løn i tilfælde af, at du bliver arbejdsløs og må på dagpenge.