Akademikernes A-kasse

Akademikernes A-kasse blev stiftet d. 1. juli 2013 gennem fusionen af Akademikernes A-kasse og Ingeniørernes A-kasse. A-kassen egner sig til højtuddannede med fokus på det danske erhvervsliv, som a-kassen har et tæt samarbejde med. A-kassen har 275.000 medlemmer og er dermed landets største a-kasse for akademikere.

www.aka.dk

Anställd

Navn: Akademikernes A-kasse

Akademikernes A-kasse for akademikere

Prisen for kontingentet hos Akademikernes A-kasse er markedets laveste på 484 kr. om måneden. Hvis du vil skifte fra din nuværende a-kasse, så skal du blot kontakte Akademikernes A-kasse, og så sørger de for al det praktiske. Det er yderst vigtigt, at du ikke melder dig ud af din nuværende a-kasse, da du så mister retten til dagpenge. Du skal derimod blot melde dig ind hos Akademikernes A-kasse, som sørger for at få opsagt dit nuværende medlemskab hos a-kassen og få overført din anciennitet.

Få et job gennem Akademikernes A-kasse

Hos Akademikernes A-kasse lægges der enorm vægt på, at medlemmet skal tilbage på arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt. Dette sker blandt andet ved at samarbejde med de danske virksomheder, som i stedet for at slå jobannoncer op tager kontakt til a-kassen for at finde de rigtige kandidater.

Hvis du har oprettet en profil hos Akademikernes A-kasse, kan du regne med at stå forrest i køen til stillinger, som ikke er slået op andre steder. Du kan også forvente, at a-kassen sætter dig i spil til de jobs, der passer bedst til dine kompetencer og din erfaring.

Halvdelen af medlemmerne hos Akademikernes A-kasse, der rammes af ledighed, er tilbage i arbejde inden for 3 måneder, hvilket er noget af en succeshistorie. Her ser man virkelig, hvordan medlemskab i den rigtige a-kasse kan være altafgørende for ens karriere.

Det er meget som at finde den rigtige ejendomsmægler, som gennem sit netværk kan finde den rigtige køber. Det samme gør sig gældende hos Akademikernes A-kasse, som har det helt rigtige netværk for, at du kan komme videre med din karriere uden at spilde tid på de forkerte virksomheder.

AKA Start Up for iværksætteren

Står du som ledig, men godt vil i gang som selvstændig, så er AKA Start Up løsningen for dig. Der er en stigende interesse for iværksætteri, og derfor har Akademikernes A-kasse skabt AKA Start Up, så du kan komme i gang med den rigtige støtte. AKA Start Up er delt op i tre kategorier: Startup Bootcamp, Startup Academy og Startup Recruitment.

Startup Bootcamp egner sig til iværksætteren, som er i begynderfasen og har brug for hjælp til at få sat rammer omkring projektet. Her bliver der givet sparring og rådgivning til at få udviklet og præsenteret forretningsideen.

Startup Academy går skridtet videre og arbejder mere målrettet med forretningsideen. Her kan man blive del af et tre måneders iværksætterprogram i København. Samtidig får man specielle tilbud omkring kontorplads og sparring. Det koster 1.500 kr. at deltage i Start Up-programmet, hvor man i tre måneder får adgang til individuel rådgivning og sparring, workshops, sociale arrangementer, juridisk hjælp og kontorfællesskaber. Der vil også være foredrag fra eksperter og iværksættere, som kan være med til at inspirere ens egne tanker.

Startup Recruitment giver mulighed for en rekrutteringspartner, som kan sikre, at man finder de rigtige medarbejdere og sætter det rigtige team sammen – noget, som kan være meget tidskrævende, hvis man skal sidde alene med det.  Akademikernes A-kasse har kontakt med 7.500 akademiske talenter, hvilke gør rekrutteringsprocessen noget enklere. Her vil der blive taget hånd om jobbeskrivelse, søgning efter CV, screeningssamtaler, præsentation af kandidater og planlægning af jobsamtaler.

Akademikernes A-kasse – Mere end en a-kasse

Akademikernes A-kasse byder således på et hav af aktiviteter for lønmodtageren, den selvstændige og de studerende. Det handler ikke kun om dagpenge, men om at få personen tilbage på arbejdsmarkedet hurtigst muligt. Som andre a-kasser bliver man sikret sine dagpenge og får adgang til konkurrencedygtig lønsikring.

Som medlem hos Akademikernes A-kasse står man dog frem for alt ikke alene i nogen af arbejdslivets aspekter. Der tilbydes rådgivning og sparring inden for det juridiske, iværksætteri og jobsøgning. A-kassens store netværk betyder også, at du gennem workshops og arrangementer hurtigt vil få en forståelse af, hvad der skal til for at kunne tiltrække virksomhederne og gøre en forskel arbejdsmæssigt.

Om Akademikernes A-kasse

Akademikernes (AKA) er en af landets billigste a-kasser, hvilket man også reklamerer for via en oversigt, hvor man sammenligner sig med andre a-kasse-tilbud. Der er tale om en a-kasse for højtuddannede, og det er et relativt nyt tilbud, som blev etableret i 2013 som en fusion mellem Akademikernes og Ingeniørernes a-kasse.

A-kassen tæller omkring 275.000 medlemmer. Det er således Danmarks største a-kasse for akademikere. A-kassen er i øvrigt gratis i studietiden. AKA tilbyder også en efterlønsordning.

Som hos andre fagforeninger tilbyder AKA forskellige kurser, der har til formål at få folk i job. Fagforeningen har mulighed for at udbyde et mere snævert udbud af kurser i kraft af den mere ensartede medlemsgruppe. Nogle omhandler jobsamtalen, andre jobsøgningsstrategier, hvordan man etablerer et internationalt netværk, hvordan du bliver selvstændig, netværksstrategier for ledere m.m.