Dansk Skuespillerforbund

Dansk Skuespillerforbund (DSF) er den faglige organisation stiftet udelukkende for professionelle skuespillere, operasangere, musicalperformere, dansere og koreografer i Danmark.

Foreningen tæller ca. 2.200 medlemmer og blev stiftet tilbage i 1904, hvilket gør forbundet til en af de første i verden.

skuespillerforbundet.dk

545,3 kr.

Navn: FTFa

Andre fagforeninger og a-kasser, der kan være af interesse for dig:

Annoncelink

Annoncelink

Dansk Skuespillerforbunds arbejde

Forbundet arbejder dagligt for at varetage medlemmernes interesser på eksempelvis overenskomstområdet med lønforhandling og ansættelsesvilkår på alt lige fra teatre, radio, film og tv, samt opfølgning af kontraktsager og juridisk bistand.

DSF arbejder for at beskytte medlemmernes præstationer igennem lovgivning og overenskomster, og yder samtidig juridisk bistand ift. ophavsretlige anliggender, eksempelvis ved misbrug af billede mv.

Desuden sørger DSF også for at tage kulturinitiativer for at fremme kunstnernes arbejde og deres vilkår på arbejdsmarkedet.

DSF har også et rigt samarbejde med andre både nationale og internationale kunstnerorganisationer for at fremme arbejdsforholdene på den internationale scene også.

Kontingent og medlemskab hos DSF

Det er ikke alle og enhver der kan melde sig ind i DSF, da den er forbeholdt dig som enten er elev på en forbundsanerkendt skole i Danmark såvel som i udlandet, hvis man kan dokumentere overfor forbundet at man har været beskæftiget som skuespiller, operasanger, danser, koreograf eller musicalperformer på nogle ansættelsesvilkår der er godkendt af forbundet

Ellers skal man for at være et ordinært, såkaldt A-medlem enten have en afgangseksamen fra forbundsanerkendt skole, eller hvis man i tre sammenhængende år har været beskæftiget inden for de relevante områder, eller har været prøvemedlem i nævnte periode inden for de samme arbejdsområder.

Et A-medlemskab af DSF koster 1.636 kr. pr. kvartal, svarende til 545,3 kr. pr. måned. For prøvemedlemmer koster det i stedet 1.227 kr. pr. kvartal eller 409 kr. om måneden. For elever eller passive medlemmer er medlemskabet blot 409 kr. pr. kvartal.

Medlemsfordele hos DSF

Du kan som medlem for det første få adgang til Dansk Skuespillerforbunds håndbog. I håndbogen findes der fortegnelser over kunstnerne. Her kan du gøre brug af alle håndbogens funktioner og lægge billeder, videoer og lydfiler op så producenter, instruktører og castere nemt vil kunne finde dig og vurdere om du passer til deres produktion. Det er en enestående mulighed for at lave lidt PR på dig selv.

Du får selvfølgelig også adgang til en række rabatter på forskellige områder, eksempelvis adgang til en række museer og teatre rundt om i landet. Du får også rabat på adskillige fotografer til at tage portrætfotos af dig for at give et godt og professionelt indtryk på din potentielle arbejdsgiver.

Du kan med fordel også blive kunde i Lån & Spar bank, og drage fordel af de forskellige rabatter og tilbud som banken tilbyder DSF's medlemmer, heriblandt gratis rådgivning til din bankvirksomhed, gratis dankort og Mastercard, billige og fleksible hus- og billån og meget mere der kan hjælpe dig med din privatøkonomi.

Desuden er der også rabatter at hente hos en række forsikringsselskaber, bl.a. Runa Forsikring. Du vil kunne tegne alle nødvendige forsikringer her og med fine rabatter. Efter tre års forsikring hos Runa udløser man desuden en såkaldt loyalitetsrabat, hvilket vil give dig endnu mere rabat på alle dine forsikringer såfremt at selskabets resultater er så gode at de kan udbetale den. I de senste 10 år har de dog udbetalt over 1 mia. kr. til kunderne i rabatter.

Der er mange andre rabatter og medlemsfordele at hente hos DSF så tøv ikke med at tage et kig på deres hjemmeside.

A-kasse hos DSF

DSF har ikke sin egen a-kasse, men anbefaler altid sine medlemmer at blive medlem af en. DSF har et tæt samarbejde med FTFa, da denne a-kasse har et indgående kendskab kunstnernes specielle arbejdsvilkår og overenskomster, og vil derfor anbefale medlemmerne at melde sig ind i denne a-kasse. Kontingentet hos FTFa koster i 2024 488 kr. pr. måned for fuldtidsforsikrede og 360 kr. for deltidsforsikrede. Med a-kassen får du adgang til dagpenge, lønsikring samt hjælp og støtte på andre måder hvis du skulle have brug for det. Et medlemskab af både DSF OG FTFa udløser et månedligt kontingent på 1.013,3 kr. Husk dog på at medlemskabet af begge er fradragsberettigede, hvorfor den egentlige udgift vil være mindre.