gi group 25

Sådan laver du det bedste CV

Søger du nyt job? Så er det nok blevet tid til at opdatere CV'et. CV'et er nok det vigtigste redskab du kan have til rådighed når du er ude og søge arbejde. Og et godt og præcist CV kan i mange tilfælde være udslagsgiveren for om en potentiel arbejdsgiver tager kontakt til dig og beder dig om at komme til jobsamtale. Vi kommer her ind på en række råd og tips til at skrive det bedste CV!

De fleste arbejdsgivere i dag kan på under et minut vurdere og beslutte sig for om en person passer til deres stillingsopslag ved blot at skimme ansøgerens CV igennem. Derfor er det yderst vigtigt at du som ansøger har et CV der er kort og præcist og viser hvad du ved, hvad du kan gøre, og hvad du har gjort igennem dit arbejdsliv på en let gennemskuelig, kontant og interessant måde. Her på siden giver vi lidt tips og vejledning til at strukturere dit CV.

Herunder lister vi en række gode basale råd, så dit CV skiller sig ud fra mængden.

1. Målret dit CV - Det kan være kontraproduktivt bare at bruge et generaliseret CV i din ansøgningsproces. Du sparer en masse personlig tid, men en arbejdsgiver i IT er eksempelvis ikke interesseret i at høre om dine erfaringer som avis-omdeler. Fokuser i stedet på dine IT-kompetencer

2. Sæt dig i din modtagers sko - Hvad ville du interessere dig mest for hos en ansøger hvis du skulle ansætte nogen til en stilling?

3. Omvendt kronologisk rækkefølge - Sørg for at modtageren ser din seneste erfaring først, så øjeblikkeligt kan se hvad og hvor du kommer fra i arbejdsmiljøet.

4. Relevante uddannelser og kurser - Angiv altid dette enten lige før eller efter din erhvervserfaring. Så modtageren hurtigt kan finde ud af hvad du ved.

5. Anciennitet - Sørg for at dit CV har en tilpas længde, ikke for kort og ikke for langt. Et typisk CV har 3-6 sider afhængigt af din alder og erhvervserfaring.

6. Kompetencer og erfaring - For hvert arbejde du lister, sørg for tydeligt at fremvise de kompetencer og erfaringer du direkte har taget med fra de jobs.

7. Et indbydende layout - Du bør helt klart sørge for at layoutet og skriften er indbydende og let overskueligt for læseren, så de hurtigt kan finde de ønskede informationer.

8. Gem dit CV i PDF-format - Nøjes ikke med et Word-dokument, men gem dit CV som PDF. På den måde ændrer dit layout ikke stil, og informationer flytter sig ikke uønsket rundt, hvilket vil forvirre læseren som så mister interessen for dit CV.

CV-Skabeloner

Der findes efterhånden mange programmer på nettet til at opbygge dit perfekte CV, med et utal af forskellige layouts. Det er vigtigt at når du skal vælge et design og et layout, at du vælger et der er enkelt, men stilfuldt og passer til den stilling du søger efter, og til dig som person.

Microsoft Word tilbyder en masse forskellige skabeloner som du kan redigere dit CV ud efter. Det er nemmere end at sidde og skulle bygge det hele op fra bunden selv. Derudover er der også mange online hjemmesider der tilbyder CV-skabeloner. Udover at tilbyde designet og layoutet på dit CV, kan disse sider også guide dig i hvilke informationer du bør inkludere, og nogen er endda så avancerede at de næsten kan lave CV'et for dig. Du vælger dine færdigheder, kompetencer og evner ud fra en liste, og hjemmesiden hjælper dig med at sætte det ind i skabelonen, og kan endda tilføje små beskrivende tekster, så alt hvad du skal gøre at godkende det.

Hav dog in mente at det er vigtigt at CV'et ser personaliseret ud, at det ligner dit CV og ikke et computerprograms CV. Sørg altid for at hvert enkelt ord på dit CV er relevant og passer til både dig, og det job du søger.

Online CV-skabelontjenester

En af de bedste onlinetjenester til CV-skabeloner er CV-skabelonen. De har professionelle skabeloner udviklet af designere. Tjenesten er meget enkel, hvor du udfylder dine oplysninger og så kan du nemt skifte mellem forskellige layouts.

Der er mere end 20 forskellige skabeloner at vælge imellem i forskellige designs som elegante, moderne eller kreative. En vis justering kan foretages ved at ændre farver, vælge en anden skrifttype og lave nogle ændringer i layoutet.

CV-skabelonen hjælper dig med stavning og grammatik og du kan også få dit CV på et andet sprog med sprogtilpassede skabeloner. På den måde kan du effektivisere skriveprocessen for dit CV, samt sikre dig et højt niveau. Men i sidste ende er det vigtigste komponent for at skrive et godt CV dig selv.

Download af skabeloner til redigering i Word

En af de bedste tjenester, hvor du kan downloade CV-skabeloner og arbejde med dem i Word, er cv-template.com. Her finder du skabeloner, der er stilfulde og moderne. De er helt gratis og du kan redigere dem uden nogen begrænsninger, og hvor du kan styre dit design helt efter din smag.

Det bedste ved denne service er, at du kan få skabeloner tilpasset til specifikke erhverv! Vælg en generel skabelon eller en skabelon til lærere, pædagoger, sociologer, sælgere, ledere, sygeplejersker, læger, marketingfolk eller ingeniører.

Fagforening og a-kasse tilbyder også hjælp

Et gennemgående tilbud hos alle fagforeninger er det faktum at de tilbyder hjælp til dit CV. Fagforeningerne har altid eksperter klar som du kan søge hjælp og sparring hos, for at sikre dig at dit CV er det bedste, og give dig de bedste vilkår for at blive trukket til en jobsamtale. Med fagforeningens ekspertise kan du finde ud af hvad du bør fokusere på i dit CV og hvordan du skal opbygge det ift. en bestemt arbejdsgiver.