Krifa

FOR LØNMODTAGERE
Bliv medlem i Krifa - fagforening og a-kasse.

Krifa
  • Juridisk rådgivning
  • Lønsikring
Samlet: 561 Kr./Md.
A-Kasse: 492 Kr./Md.
Frie

FOR ALLE LØNMODTAGERE

Bliv medlem i Frie - fagforening og a-kasse.

Frie
  • Juridisk bistand
  • Prøv 3 md. gratis
  • Unik og billig lønsikring
Samlet: 555 Kr./Md.
A-Kasse: 486 Kr./Md.

FOR ALLE
Bliv medlem i Det Faglige Hus - fagforening og a-kasse for.

• Altid gode tilbud
  • Gratis fagforening i 3 måneder
Samlet: 545 Kr./Md.
Min A-kasse

FOR LØNMODTAGERE
Gratis for nyuddannede og studerende

Min A-kasse
  • Danmarks bedste a-kasse
  • Højt niveau, lav pris
  • Professionel rådgivning
Ase

FOR ALLE
Bliv medlem i ASE - fagforening og a-kasse for

Ase
  • Op til 19.083 kr./md. i dagpenge
  • Rådgivning om feriedagpenge og efterløn
Samlet: 572 Kr./Md.
A-Kasse: 503 Kr./Md.
Business Danmark

Bliv medlem i Business Danmark - fagforening og a-kasse

Business Danmark
  • For lønmodtagere og selvstændige
  • Juridisk rådgivning
Samlet: 643 Kr./Md.
Fagforening: 167 Kr./Md.
MA A-kasse

A-KASSEN FOR HØJTUDDANNEDE
Bliv medlem i MA A-kasse.
Gratis studiemedlemskab

MA A-kasse
  • A-kassen for højtuddannede
  • For humanister eller scient.er
  • Gratis studiemedlemskab
A-Kasse: 493 Kr./Md.
CA A-kasse

KARRIEREPARTNER OG A-KASSE FOR HØJTUDDANNEDE

CA A-kasse
  • Gratis karriereudvikling
  • Juridisk tryghed
  • Økonomisk sikkerhed
Samlet: 544 Kr./Md.
Fagforening: 50 kr Kr./Md.
A-Kasse: 496 kr Kr./Md.
Akademikernes

Billigste a-kasse for højtuddannede

Akademikernes
  • Billigst for alle andre
  • Gratis når du studerer
  • Landsdækkende
A-Kasse: 444 Kr./Md.
3F

DANMARKS STØRSTE FAGFORENING OG A-KASSE
Med overenskomster på flere arbejdspladser end nogen anden fagforening

3F
  • 24 timers telefonservice
  • Danmarks mest lokale a-kasse
  • Mulighed for efterløn
Samlet: 977 Kr./Md.
Fagforening: 464 Kr./Md.
A-Kasse: 513 Kr./Md.
Lederne

FOR LEDERE OG BETROEDE MEDARBEJDERE
Bliv medlem i Lederne - fagforening og a-kasse.

Lederne
  • En af Danmarks billigste fagforbund
  • Fokus på ledelse
  • Rådgivning, sparring og kurser
Samlet: 554 Kr./Md.
Fagforening: 469 Kr./Md.
A-Kasse: 195 Kr./Md.
Hvilken fagforening eller a-kasse passer dig?

Ser man på a-kasserne i 2020, så svinger priserne fra godt 400 kr. om måneden til næsten 600 kr. om måneden. Der kan således skabes lidt luft i økonomien og plads til andre indkøb, hvis man får valgt de billigere medlemskaber.

Priser for a-kasserne

Akademikernes A-kasse kan bryste sig af at være den største a-kasse for akademikere, og når det gælder pris, så leverer de varen. Et fuldtidsmedlemskab koster nemlig 444 kr. om måneden, hvilket i 2020 må anses som en af markedets laveste. Det er i denne forbindelse vigtigt at huske på, at medlemskabet er fradragsberettiget, hvilket betyder, at prisen reelt er på 311 kr. om måneden, da der er tale om et fradrag på 30%.

Hovedparten af kontingentet går til staten, og det er faktisk kun 85 kr. som bruges til løn og administration af Akademikernes A-kasse.

Lærernes A-kasse koster 466 kr. om måneden, men her er der selvfølgelig tale om en fagligt afgrænset a-kasse, hvorfor den måske ikke er aktuel for dig.

Krifa koster 492 kr. pr. måned, mens Det Faglige Hus og Business Danmark tager hhv. 479 kr. og 476 kr. pr. måned. Priserne på de fleste fagforeninger har således samlet sig i underkanten af 500 kr. i 2020. Det er værd at bemærke, at priserne for a-kasserne angives som før skat og efter skat.

Det skyldes muligheden for fradrag af kontingentet på ens selvangivelse. De fleste a-kasser indberetter dette beløb for dig, men ellers skal du lige holde øje med det og selv få indberettet, så du kan spare på omkostningen.

Hos Magistrenes A-kasse koster et fuldtidsforsikret medlemskab 493 kr. om måneden, mens man slipper med 374 kr. om måneden, hvis man vælger en deltidsforsikring.

Prisniveauet kan også blive påvirket af, om der er indregnet efterlønsbidrag, hvor man så kan forvente omtrent en fordobling i priserne. Magistrenes A-Kasse indkræver 1.007 kr. om måneden for medlemskab i a-kassen med efterlønsbidrag. For at få ret til efterløn, skal man have været medlem af en a-kasse i 30 år og betalt efterlønsbidrag.

Hos A-kassen Frie koster medlemskabet 486 kr. om måneden. Her bliver beløbet automatisk indberettet, så du ikke behøver at bekymre dig om at få selvangivet det. Som deltidsforsikret er prisen på 367 kr. om måneden hos A-kassen Frie.

Hos HF koster a-kassen 499 kr. pr. måned for den fuldtidsforsikrede, mens prisen falder til 380 kr. pr. måned for den deltidsforsikrede.

DSA er en a-kasse målrettet mod folk med sundhedsfaglige uddannelser, heriblandt bioanalytikere, jordemødre, radiografer og fysioterapeuter. DSA tilbyder et medlemskab til a-kassen på bare 442 kr. om måneden for fuldtid og 323 kr. pr. måned for deltidsforsikring.

Pris er vigtig – men ikke alt

Der kan således været noget at hente prismæssigt ved at skifte eller vælge en bestemt a-kasse. Ved at vælge de billige a-kasser kan der være op mod tusind kroner på årsbasis i besparelse. Hvis man mener, at de billigere a-kasser tilbyder den rådgivning og vejledning, som man har brug for, og i øvrigt har de medlemstilbud og netværksmuligheder, som man ønsker sig, så er der ingen grund til ikke at gå efter de billigere a-kasser og dermed få råd til nogle andre indkøb.

Hold øje med priserne

Priserne bliver justeret fra år til år, hvorfor det er værd at holde øje med, hvordan de forskellige a-kasser justerer priserne for deres medlemskaber. På samme måde som øvrige produkter er det bestemt også en mulighed at kontakte ens foretrukne a-kasser og høre, om de kan matche nogle af de tilbud, man finder andre steder på markedet.

Glem dog ikke, at en a-kasse også handler om mere end bare pris. Det kan være skønt med en besparelse på 1.000 kr., men disse penge kan hurtigt være tjent hjem, hvis man får den rigtige sparring og coaching. Samtidig er mange a-kasser bevæget sig i retning af at være netværk for lønmodtageren og den selvstændige, hvorfor dette også skal tages i betragtning, når den samlede pris vurderes for medlemskabet i a-kassen.